Yıl 2017, Cilt 37, Sayı 3, Sayfalar 1115 - 1140 2017-12-27

MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi

Ertunç GÜNDÜZ [1] , Mehmet YILMAZ [2] , Osman ÇİMEN [3] , Uğur ŞEN [4]

214 1227

Ders kitaplarında bilimsel içeriğin uygun olmasıı öğrencilerde kavram yanılgılarının oluşmasının engellenmesi ve bilimsel temelin eksiksiz yapılandırılması bakımından önemlidir. Bu noktadan hareketle bu çalışmanın amacı MEB 11. Sınıf biyoloji ders kitabının bilimsel içerik bakımından incelenmesidir. Çalışma kapsamında MEB 11. Sınıf biyoloji ders kitabı iki biyoloji alan uzmanı tarafından incelenmiş, kitapta yer alan bilimsel içerik; eksik bilgi, yanlış bilgi, yanlış anlamlandırma gibi ölçütlere göre değerlendirilmiştir. İnceleme sonuçları ünite ve bölümlere göre kategorize edilerek verilmiştir. Çalışma sonunda canlılarda enerji dönüşümleri, insan fizyolojisi ünitelerinde ve bölüm değerlendirme sorularında bilimsel yanlışlıklar, ifade eksiklikleri belirlenmiştir. 

Ders kitapları, Kitap inceleme, Bilimsel içerik, Biyoloji
  • Bacanak A., Küçük M. ve Çepni S. (2004) İlköğretim öğrencilerinin fotosentez ve solunum konularındaki kavram yanılgılarının belirlenmesi: Trabzon örneklemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 17(4), 67-80 Cobanoğlu, E. O., Sahin, B. and Karakaya, C. (2009). Examination of the biology textbook for 10th grades in high school education and the ideas of the pre-service teachers. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2504-2512. Dalkıran, G. ve Kesercioğlu, T. (2004). İlköğretim öğrencilerinin ‘iç salgı sistemi ve sinir sistemi’ konularındaki kavram yanılgıları, nedenleri ve çözüm önerileri. VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 9-11 Ekim, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul. Davis, E. A. and Krajcik, J. (2005). Designing educative curriculum materials to promote teacher learning. Educational Researcher, 34(3), 3-14. Evert, R.F and Eichhorn, S. S. (2016). Raven bitki biyolojisi. Edt. Türkan, İ. Ankara: Palme Yayıncılık Freeman, S.edt. Biological Science, San Francisco, USA: Pearson Prentice Hall Gottfried, S. S., and Kyle, W. C. (1992). Textbook use and the biology education desired state. Journalof Research in Science Teaching, 29, 35–49. Haury, D. L. (2000). High school biology textbooks do not meet national standards. Eric documents Hickman, R., Keen, E. and Larson, I.A. (2016). Zooloji entegre prensipler. Gündüz, E. (edt). Ankara: Palme Yayınevi Hole, J.W. (1993). Human anatomy and physiology (6th edition). Wm. C. Brown publishers, Iowa. (s) Jablon, P. C. (1992). A generic biology textbook review. The American Biology Teacher, 42, 388-410. Köse, Ö.E. (2009). biyoloji 9 ders kitabında hücre ile ilgili metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, Journal of Arts and Sciences. 12, 141-150. Krebs, J. C. (2009). Ecology (Sixth Edition), London: Pearson Education Kuechle, J. (1995). The last word in biology textbooks. The American Biology Teacher, 57 (4), 208-210 Kuechle, J., Ferguson, P., and O'Brien, R. (1995). A collaborative student teaching program in Australia, New Zealand, and the United States. Action in Teacher Education, 17(2), 36-39. Kuru, M. (2011). Omurgalı hayvanlar. Ankara: Palme Yayınevi Madigan, M.T., Martinko, J.M., and Parker, J. (2010) Brock Biology of Microorganisms, 13th edn. San Francisco, CA, USA: Benjamin Cummings. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı [MEB TTKB]. (2013). “Taslak kitap incelemede değerlendirmeye esas olacak kriterler” konulu 27040 sayılı, 14.01.2013 tarihli yazı. Ankara: MEB Odum, E.P. and Barret, G.W. (2008). Ekoloji’nin temel ilkeleri. (K. Işık, Çev.) Ankara: Palme Yayıncılık. Penney, K., Norris, S. P., Phillips, L. M. and Clark, G. (2003). The anatomy of junior high school science textbooks: An analysis of textual characteristics and a comparison to media reports of science. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 3(4), 415-436. Reece, J.B, Urry, L.A.,Cain, M.L., Wasserman, S.A., Minorsky, P.V. and Jackson, R.B. (2013). Campbell Biyoloji, (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev.) Ankara: Palme Yayıncılık. Sadava, D.,Hillis, M.D., Heller, H.C., and Berenbaum, M.R. (2014). Yaşam bilimi biyoloji. (E.Gündüz ve İ. Türkan, Çev.) Ankara: Palme Yayıncılık. Simon, E.J., Dickey, J.L., Hogan, K.A. and Reece, J.B. (2017). Campbell temel biyoloji, Çeviri Editörleri:Gündüz, E ve Türkan, İ. Ankara: Palme Yayıncılık. Smith, M.T. and Smith, L.R. (2009). Elements of ecology. Pearson Benjamin Cummings. Freeman, S.edt. Biological Science, San Francisco, USA: Pearson Prentice Hall Stern, L., and Roseman, J.E. (2004). Can middle-school science textbooks help students learn important ideas? Findings from project 2061's curriculum evaluation study. Life Science. Journal of Research in Science Teaching, 41(6), 538–568. Taiz, L. and Zeiger, E. (2007). Bitki fizyolojisi. Ankara: Palme Yayınevi Tekkaya, C., Özkan, Ö. and Sungur, S. (2001). Biology concepts percieved as difficult by turkish high school students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 145-150. Ünsal, Y. ve Güneş, B. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak M.E.B. ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir bakış, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3) 110-120. Weiss, I. R., Pasley, J. D., Smith, P. S., Banilower, E. R., and Heck, D. J. (2003). A study of K-12 mathematics and science education in the United States. Chapel Hill, NC: Horizon Research
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Ertunç GÜNDÜZ
Ülke: Turkey


Yazar: Mehmet YILMAZ

Yazar: Osman ÇİMEN

Yazar: Uğur ŞEN

Bibtex @ { gefad305916, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {Gazi Üniversitesi}, year = {2017}, volume = {37}, pages = {1115 - 1140}, doi = {10.17152/gefad.305916}, title = {MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi}, key = {cite}, author = {ŞEN, Uğur and ÇİMEN, Osman and YILMAZ, Mehmet and GÜNDÜZ, Ertunç} }
APA GÜNDÜZ, E , YILMAZ, M , ÇİMEN, O , ŞEN, U . (2017). MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37 (3), 1115-1140. DOI: 10.17152/gefad.305916
MLA GÜNDÜZ, E , YILMAZ, M , ÇİMEN, O , ŞEN, U . "MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37 (2017): 1115-1140 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/issue/33422/305916>
Chicago GÜNDÜZ, E , YILMAZ, M , ÇİMEN, O , ŞEN, U . "MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 37 (2017): 1115-1140
RIS TY - JOUR T1 - MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi AU - Ertunç GÜNDÜZ , Mehmet YILMAZ , Osman ÇİMEN , Uğur ŞEN Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.17152/gefad.305916 DO - 10.17152/gefad.305916 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1115 EP - 1140 VL - 37 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.305916 UR - http://dx.doi.org/10.17152/gefad.305916 Y2 - 2017 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi %A Ertunç GÜNDÜZ , Mehmet YILMAZ , Osman ÇİMEN , Uğur ŞEN %T MEB Ortaöğretim 11.Sınıf Biyoloji Ders Kitabının Bilimsel İçerik Bakımından İncelenmesi %D 2017 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 37 %N 3 %R doi: 10.17152/gefad.305916 %U 10.17152/gefad.305916