Year 2020, Volume 40 , Issue 1, Pages 51 - 73 2020-04-30

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları

Servet KARDEŞ [1] , Necdet TAŞKIN [2]


Bu araştırmada erken çocukluk yıllarında eğitim verecek okul öncesi öğretmen adaylarının özel gereksinimli çocuklara yönelik algıları araştırılmıştır. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde eğitim alan okul öncesi eğitim öğretmenliği bölümünde okuyan 200 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Betimsel tarama araştırması olarak desenlenen bu araştırmada nitel veri toplama yöntemine başvurulmuştur. Araştırma için araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşme formundan elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik yardıma muhtaç, engelli, yetersiz gibi olumsuz çağrışımlara daha fazla yer verdikleri, aldıkları özel eğitim dersinin bilgi ve farkındalıklarını arttırdığı için faydalı olduğunu düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Sınıfında özel gereksinimli çocuk olmasını istemeyen öğretmen adayları ise kendilerini özel gereksinimli çocukların eğitiminde yetkin bulmadıkları ve bunun için yeterince vakitleri olmayacağını ifade etmişlerdir. Öneri olarak özel eğitim derslerinin sayısının arttırılması önerilebilir.
Okul öncesi eğitim, öğretmen adayı, özel eğitim, özel gereksinimli çocuk, kaynaştırma eğitimi
  • Brownell, M.T., & Pajares, F. (1999). Teacher efficacy and perceived success in mainstreaming students with learning and behaviour problems. Teacher Education and Special Education, 22, 154–164.
  • Burriss, K., & Burriss, L. (2003). Competency and comfort: Teacher candidates' attitudes toward diversity. Journal of Research in Childhood Education, 18(3), 199-209.
  • Campbell, J., Gilmore, L., & Cuskelly, M. (2003). Changing student teachers’ attitudes towards disability and inclusion. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 28(4), 369-379.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement. Educational Policy Analysis Archives, 8( 1), 1-44.
  • Darling-Hammond, L., & Youngs, P. (2002). Defining “highly qualified teachers”: What does “scientifically- based research” actually tell us? Educational Researcher, 31 (9), 13- 25.
  • De Boer, A., Pijl, S. J., & Minnaert, A. (2011). Regular primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International journal of inclusive education, 15(3), 331- 353.
  • Forlin, C. (1995). ‘Educators’ beliefs about inclusive practices in Western Australia’, British Journal of Special Education, 22, 179–185.
  • Forlin, C., Tait, K., Carroll, A., & Jobling, A. (1999). Teacher education for diversity. Queensland Journal of Educational Research, 15(2), 207–225. Levins, T., Bornholt, L., & Lennon, B. (2005). Teachers’ experience, attitudes, feelings and behavioural intentions towards children with special educational needs. Social Psychology of Education, 8(3), 329-343.
  • Liston, D. P., & Zeichneri, K. M. (1990). Teacher education and the social conditions of schooling. New York: Routledge.
  • Mushoriwa, T. (2001). A study of the attitudes of primary school teachers in Harare towards the inclusion of blind children in regular classes. British Journal of Special Education, 28, 142–7.
  • Naor, M. & Milgram, R. (1980) ‘Two pre-service strategies for preparing classroom teachers for mainstreaming.’ Exceptional Children, 47, 126–9
  • Odom, S. L., & Diamond, K. E. (1998). Inclusion of young children with special needs in early childhood education: The research base. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), 3-25.
  • Odom, S. L., & Wolery, M. (2003). A unified theory of practice in early intervention/early childhood special education: Evidence-based practices. The Journal of Special Education, 37(3), 164-173.
  • Orel, A., & Zerey, Z., Töret, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Özel Eğitim dergisi, 5(1), 23-33.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-4230-6628
Author: Servet KARDEŞ (Primary Author)
Institution: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Country: Turkey


Orcid: 0000-0002-0243-1707
Author: Necdet TAŞKIN
Institution: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Country: Turkey


Dates

Publication Date : April 30, 2020

Bibtex @research article { gefad658084, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2020}, volume = {40}, pages = {51 - 73}, doi = {10.17152/gefad.658084}, title = {Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları}, key = {cite}, author = {Kardeş, Servet and Taşkın, Necdet} }
APA Kardeş, S , Taşkın, N . (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 40 (1) , 51-73 . DOI: 10.17152/gefad.658084
MLA Kardeş, S , Taşkın, N . "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları" . Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2020 ): 51-73 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/pub/issue/54155/658084>
Chicago Kardeş, S , Taşkın, N . "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2020 ): 51-73
RIS TY - JOUR T1 - Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları AU - Servet Kardeş , Necdet Taşkın Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.17152/gefad.658084 DO - 10.17152/gefad.658084 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 51 EP - 73 VL - 40 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefad.658084 UR - https://doi.org/10.17152/gefad.658084 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları %A Servet Kardeş , Necdet Taşkın %T Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları %D 2020 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 40 %N 1 %R doi: 10.17152/gefad.658084 %U 10.17152/gefad.658084
ISNAD Kardeş, Servet , Taşkın, Necdet . "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 / 1 (April 2020): 51-73 . https://doi.org/10.17152/gefad.658084
AMA Kardeş S , Taşkın N . Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları. GEFAD. 2020; 40(1): 51-73.
Vancouver Kardeş S , Taşkın N . Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(1): 51-73.
IEEE S. Kardeş and N. Taşkın , "Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Çocuklara Yönelik Algıları", Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 40, no. 1, pp. 51-73, Apr. 2020, doi:10.17152/gefad.658084