Year 2015, Volume 35 , Issue 2, Pages 231 - 265 2015-09-10

Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması

Remzi KINCAL [1] , OSMAN KARTAL [2]


The approach of active citizenship addresses individuals’ public, social and individual participations in the context of democratic values. In this study, it is aimed to perform empirical testing of social and individual participation factors that were constructed theoretically. With

 Aktif vatandaşlık, bireylerin demokratik değerler çerçevesinde kamusal, sosyal ve bireysel katılım davranışı sergilemesini ifade etmektedir. Çalışmada teorik olarak arkaplanı temellendirilmiş sosyal ve bireysel katılım davranışlarına etki eden faktörlerin ampirik olarak sınanması amaçlanmaktadır. Tarama modelinde ele alınan araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğretmen adaylarının görüşlerine göre gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama araçları olarak, Sosyal Katılım Düzey Ölçeği, Bireysel Katılım Düzey Ölçeği, Sosyal Katılımı Etkileyen Faktörler Ölçeği, Bireysel Katılımı Etkileyen Faktörler Ölçeği ve Medya Okuryazarlığı Anketi kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ve ANOVA testi gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, sosyal katılım davranışının gerçekleşmesinde duygusal tatminlik, bilişsel hazıroluş, sosyal yeterlik, kişisel imkân, etkili örgütlenme faktörlerinin; bireysel katılım davranışın gerçekleşmesinde ise duygusal tatminlik, bilişsel hazıroluş, sosyal yeterlik, kişisel imkân, kazanç ve aidiyet faktörlerinin etkili olduğuna ulaşılmaktadır. Sosyal katılımda ortam ve kazanç; bireysel katılımda ise ortam faktörlerinin etkili olmadığı görülmüştür.

  • Akinboye, O. A., Ayanwuyi, E., Kuponiyi, F. A., & Oyetoro, J. (2007). Factors affecting youth participation in community development in Remo North Government Area of Ogun State, The Social Sciences, 2(3), 307-311.
  • Aufderheide, P., & Firestone, C. M. (1993). Media literacy: A report of the national leadership Conference on Media Literacy. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Babbie, E. (2011). The Basics of social research.(5th ed.). Wadsworth CENGAGE Learning
  • Brodie, E., Cowling, E. Nissen, N., Paine, A.E., Jochum, V., & Warburton, D. (2009). Pathways through participation. Understanding participation: A literature review. http://www.sp.gov.tr/documents/Pathways-literature-review-final-version.pdf
  • Buckingham, D. (2003). Media education: Literacy, learning and contemporary culture, Polity Press, Cambridge, UK.
  • Carlsson, U., Tayie, S., Jacquinot-Delaunay G., & Manuet Perez Tornero, J. (2008). Empowerment NORDICOM and international clearinghouse on children, Youth and Media. Goteborg, Sweden. media education: An intercultural dialogue.
  • Chapin, F. S. (1955). Experimental designs in sociological research. Harper, New York.
  • Checkoway, B. (2011). What is youth participation?. Children and Youth Services Review, 33, 340–345.
  • Cicognani, E., Zani, B., Fournier, B., Gavray, C., & Born, M. (2012). Gender differences in youths’ political engagement and participation. The role of parents and of adolescents’ social and civic participation. Journal of Adolescence, 35, 561–576.
  • Culver, S. H., & Jacobson, T. (2012). Media literacy and its use as a method to encourage civic engagement. Comunicar, 39, 73-80.
  • D'Haenens, L., Koeman, J., & Saeys, F. (2007). Digital citizenship among ethnic minority youths in the Netherlands and Flanders. New Media& Society, 9, 278- 299
  • European Commission. (1998). Education and active citizenship in the European Union Office for official publications of the European Communities, Luxembourg.
  • European Commission (2007). Current trends and approaches to media literacy in Europe. http://ec.europa.eu/culture/media/literacy/studies/index_en.htm
  • European Commission (2009). Commission recommendation on media literacy in the digital environment for a more comepetative audiovisual and content ıındustry and an inclusive knowledge society, 6464 Final, Brussels.
  • European Commission Media Literacy Unit (2011). Testing and refining criteria to levels assess http://ec.europa.eu/culture/media/literacy/studies/index_en.htm in Europe Final Report.
  • European Council (2000). Presidency conclusions. Lisbon, 23-24 March, Brussels.
  • European Council (2008). Council conclusions on European aproach to media literacy in the digital environment, 2868th Education, Youth and Culture Council Meeting, Brussels.
  • Hoskins, B. (2006). Draft framework on indicators for active citizenship. Ispra: CRELL.
  • Hoskins, B. L., & Mascherini, M. (2009). Measuring active citizenship through the development of a composite indicator. Soc Indic Res, 90, 459-488.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new Media collide. New York University Press.
  • Jensen, K. B., & Helles, R. (2011). The internet as a cultural forum: Implications for research. New Media& Society, 13, 517-533.
  • John, P., Fieldhouse, E., & Liu, H. (2008). Explaining civic behaviour: Models and evidence. 58th Annual Conference of the Political Studies Association, Swansea University.
  • Kadıoğlu, A. (2008). Vatandaşlığın dönüşümü: Üyelikten haklara. Metis Yayıncılık. İstanbul.
  • Kahne, J., Middaugh, E., & Evans, C. (2008). The civic potential of video games. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Kahne, J., Lee, N., & Feezell, J. T. (2012). Digital media literacy education and online civic and political participation. International Journal of Communication, 6, 1- 24.
  • Kartal, O.Y. & Kıncal, R. K. (2012). Medya okuryazarlığı eğitimi alan rehberlik ve psikolojik danışmanlık anabilim dalı öğrencilerinin aktif vatandaşlık düzeylerini etkileyen faktörler. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14 Eylül, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kartal, O. Y. (2013). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri ile Aktif Vatandaşlık Bağlamında Toplum Yaşamına Katılma Düzeyleri Arasındaki İlişki. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Çanakkale.
  • Kıncal, R. Y. (1998). Vatandaşlık eğitiminin sınırları. Felsefe Kongresi, Erzurum.
  • Kıncal, R. Y. (2012). Vatandaşlık bilgisi.(3. Basım). Nobel Yayınevi. Ankara.
  • Lenhart, A., Purcell, K., Smith, A., & Zickuhr, K. (2010). Social media and young adults. http://www.pewinternet.org/Reports/2010/Social-­Media-­and-­Young- Adults.aspx and American Life Project.
  • Lewins, F. (2011). Sosyal bilim metodolojisi, eleştirel bir giriş. Çev. A. V. Taştan. Ankara: Lotus Yayınevi.
  • Li, J. (2009). Fostering citizenship in China’s move from elite to mass higher education: An analysis of students’ political socialization and civic participation. International Journal of Educational Development, 29, 382–398
  • Livingstone, S. (2004). What is media literacy? Intermedia, 32(3), 18-20.
  • Luescher-Mamashela, T. M., Kiiru, S., Mattes, R., Mwollo-ntallima, A., Ng’ethe, N., & Romo, M. (2011). The university in Africa and democratic citizenship hothouse or training ground? The Centre for Higher Education Transformation (CHET)
  • Macedo, S., Alex-Assensoh, Y., Berry, J. M., Brintnall, M., Campbell, D. E., Fraga, L. R, et al. (2005). Democracy at risk: How political choices undermine citizen participation, and what we can do about it. Washington, DC: Brookings Institution.
  • Marshall, T.H. (2006). Yurttaşlık ve sosyal sınıf, sosyal politika yazıları. Der. Ayşe Buğra-Çağlar Keyder, Çev. Burcu Yakut Çakar-Utku Barış Balaban, İstanbul,
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Remzi KINCAL

Author: OSMAN KARTAL

Dates

Publication Date : September 10, 2015

Bibtex @ { gefad91212, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2015}, volume = {35}, pages = {231 - 265}, doi = {}, title = {Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması}, key = {cite}, author = {KINCAL, Remzi and KARTAL, OSMAN} }
APA KINCAL, R , KARTAL, O . (2015). Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 35 (2) , 231-265 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6772/91212
MLA KINCAL, R , KARTAL, O . "Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 35 (2015 ): 231-265 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6772/91212>
Chicago KINCAL, R , KARTAL, O . "Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 35 (2015 ): 231-265
RIS TY - JOUR T1 - Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması AU - Remzi KINCAL , OSMAN KARTAL Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 231 EP - 265 VL - 35 IS - 2 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması %A Remzi KINCAL , OSMAN KARTAL %T Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması %D 2015 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 35 %N 2 %R %U
ISNAD KINCAL, Remzi , KARTAL, OSMAN . "Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 35 / 2 (September 2015): 231-265 .
AMA KINCAL R , KARTAL O . Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 35(2): 231-265.
Vancouver KINCAL R , KARTAL O . Teorik Olarak Yapılandırılmış Sosyal ve Bireysel Katılım Faktörlerinin Ampirik Olarak Sınanması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015; 35(2): 265-231.