A Laboratory Activity Based on Constructivist Learning Approach Teaching of Determination of Autoprotolysis Equilibrium Constant to Undergraduate Students
Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi

Yüksel ALTUN [1]


In this study, a laboratory activity based on constructivist learning approach was prepared for teaching undergraduate and graduate students autoprotolysis equilibrium constant and effect of ionic strength and temperature to this constant. The activity that consisted of demonstration, guided inquiry, concept generation and application phases was carried out with twenty-two students randomly selected from senior students in Gazi University, Faculty of Gazi Education, Department of Chemistry Education during the terms of 2001-2002. The effect of activity was qualitatively investigated with in-class observation of researchers, examination of worksheets and evaluation of lab reports. The following has been observed: The activity increases interest and attitude, is positively effective for increasing their motivation, enables them to engaged in to subjects and is also effective their socialiYapılandırıcı öğrenme, laboratuvar aktivitesi, otoprotoliz sabiti, iyonik şiddet, potansiyometri, pH metreConstructivist learning, laboratory activity, autoprotolysis constant, ionic strength, potentiometry, pH meter Tam Metin
Bu çalışmada, lisans ve lisans üstü programlarındaki öğrencilere otoprotoliz denge sabiti ve bu sabite iyonik şiddetin ve sıcaklığın etkisi ile ilgili kavramları öğretmeye yardımcı olacak yapılandırıcı öğrenme teorisine dayalı bir laboratuvar aktivitesi hazırlanmıştır. Gösteri, rehberli sorgulama, kavram oluşturma ve uygulama aşamalarından oluşturulan aktivite 2001-2002 öğretim yılında G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Kimya Eğitimi Anabilim Dalı 4. Sınıf öğrencilerinden rasgele seçilen 22 öğrenciye uygulanmıştır. Aktivitenin etkisi araştırmacıların sınıf içi gözlemleri, işlem yapraklarının incelenmesi ve laboratuvar raporlarının değerlendirilmesiyle kalitatif olarak araştırılmıştır. Aktivitenin, öğrencilerin derse karşı ilgi ve tutumlarını artırdığı, motivasyonlarını pozitif yönde etkilediği, derse aktif katılIn this study, a laboratory activity based on constructivist learning approach was prepared for teaching undergraduate and graduate students autoprotolysis equilibrium constant and effect of ionic strength and temperature to this constant. The activity that consisted of demonstration, guided inquiry, concept generation and application phases was carried out with twenty-two students randomly selected from senior students in Gazi University, Faculty of Gazi Education, Department of Chemistry Education during the terms of 2001-2002. The effect of activity was qualitatively investigated with in-class observation of researchers, examination of worksheets and evaluation of lab reports. The following has been observed: The activity increases interest and attitude, is positively effective for increasing their motivation, enables them to engaged in to subjects and is also effective their socialiYapılandırıcı öğrenme, laboratuvar aktivitesi, otoprotoliz sabiti, iyonik şiddet, potansiyometri, pH metreConstructivist learning, laboratory activity, autoprotolysis constant, ionic strength, potentiometry, pH meter Tam Metin
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Yüksel ALTUN

Dates

Publication Date : March 1, 2004

Bibtex @ { gefad90935, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2004}, volume = {24}, pages = { - }, doi = {}, title = {Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi}, key = {cite}, author = {ALTUN, Yüksel} }
APA ALTUN, Y . (2004). Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 24 (1) , . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6760/90935
MLA ALTUN, Y . "Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2004 ): <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6760/90935>
Chicago ALTUN, Y . "Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2004 ):
RIS TY - JOUR T1 - Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi AU - Yüksel ALTUN Y1 - 2004 PY - 2004 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - EP - VL - 24 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi %A Yüksel ALTUN %T Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi %D 2004 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 24 %N 1 %R %U
ISNAD ALTUN, Yüksel . "Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 / 1 (March 2004): - .
AMA ALTUN Y . Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 24(1): -.
Vancouver ALTUN Y . Yapılandırıcı Öğrenme Teorisine Dayanan Laboratuvar Aktivitesi Üniversite Öğrencilerine Suyun Otoprotoliz Sabiti Tayininin Öğretilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 24(1): -.