Year 2004, Volume 24 , Issue 2, Pages 0 - 0 2004-06-01

A Critical Look at Instructional Design for Physics Textbooks in Secondary School in the Light of Project 2061
Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış

Uygar KANLI [1] , Rahmi YAĞBASAN [2]


In this research, determining the educational criteria for science textbooks in secondary schools and for evaluation of these books according to these criteria is aimed. These criteria are adapted from Project-2061 organized by American Association for the Advancement of Science (A.A.A.S.). Firstly, physics textbooks was examined and determined with examples, according to these criteria. Secondly, a likert type questionnaire prepared according to these criteria was applied to 43 physics teachers in 15 different schools. The alfa reliability coefficient of this questionnaire is found as 0,82. As a result of this research, 7 major educational categories are specified: 1.Providing a Sense of Purpose, 2. Taking Account of Student Ideas, 3. Engaging Students with Relevant Phenomena, 4. Developing and Using Scientific Ideas, 5. Promoting Student Thinking about Phenomena, Experiences anFen Fizik Eğitimi, Fizik Ders Kitapları, Eğitimsel Tasarım.Science Physics education, physics textbooks, instructional design. Tam Metin
Bu araştırmada, ortaöğretim fizik ders kitaplarının sahip olması gereken eğitimsel kriterleri belirlemek ve bu kriterlere göre ders kitaplarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, belirlenmeye çalışılan kriterler, ülke gerçekleri doğrultusunda Amerikan Bilimi İlerletme Kurulu (American Association for the Advancement of Science-A.A.A.S-) tarafından hazırlanan Proje-2061\'den uyarlanmıştır. İlk olarak bu kriterlere göre fizik ders kitapları incelenmiş ve örneklerle değerlendirilmiştir. İkinci olarak, bu kriterlere göre hazırlanan likert tipi bir anket formu 15 farklı lisede ve 43 fizik öğretmenine uygulanmıştır. Uygulanan bu anketin alfa güvenirlilik katsayısı 0,82 bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda yedi ana eğitimsel kategori belirlenmiştir. Bu kategoriler 1. Amaçları Ortaya Koyma, 2. Öğrenci FikIn this research, determining the educational criteria for science textbooks in secondary schools and for evaluation of these books according to these criteria is aimed. These criteria are adapted from Project-2061 organized by American Association for the Advancement of Science (A.A.A.S.). Firstly, physics textbooks was examined and determined with examples, according to these criteria. Secondly, a likert type questionnaire prepared according to these criteria was applied to 43 physics teachers in 15 different schools. The alfa reliability coefficient of this questionnaire is found as 0,82. As a result of this research, 7 major educational categories are specified: 1.Providing a Sense of Purpose, 2. Taking Account of Student Ideas, 3. Engaging Students with Relevant Phenomena, 4. Developing and Using Scientific Ideas, 5. Promoting Student Thinking about Phenomena, Experiences anFen Fizik Eğitimi, Fizik Ders Kitapları, Eğitimsel Tasarım.Science Physics education, physics textbooks, instructional design. Tam Metin
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Uygar KANLI

Author: Rahmi YAĞBASAN

Dates

Publication Date : June 1, 2004

Bibtex @ { gefad90919, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2004}, volume = {24}, pages = {0 - 0}, doi = {}, title = {Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış}, key = {cite}, author = {KANLI, Uygar and YAĞBASAN, Rahmi} }
APA KANLI, U , YAĞBASAN, R . (2004). Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 24 (2) , 0-0 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6759/90919
MLA KANLI, U , YAĞBASAN, R . "Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2004 ): 0-0 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6759/90919>
Chicago KANLI, U , YAĞBASAN, R . "Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2004 ): 0-0
RIS TY - JOUR T1 - Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış AU - Uygar KANLI , Rahmi YAĞBASAN Y1 - 2004 PY - 2004 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 0 EP - 0 VL - 24 IS - 2 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış %A Uygar KANLI , Rahmi YAĞBASAN %T Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış %D 2004 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 24 %N 2 %R %U
ISNAD KANLI, Uygar , YAĞBASAN, Rahmi . "Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 / 2 (June 2004): 0-0 .
AMA KANLI U , YAĞBASAN R . Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 24(2): 0-0.
Vancouver KANLI U , YAĞBASAN R . Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 24(2): 0-0.