Year 2004, Volume 24 , Issue 2, Pages 0 - 0 2004-06-01

Learner Achievement Effect of the Multiple Intelligences Theory Based Teaching in the Unit of Whole Numbers at the Primary Education Seventh Grade Mathematics Course
İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi

Hayrettin KÖROĞLU [1] , Sibel YEŞİLDERE [2]


The only way to be able to succeed in mathematics is to understand its nature. If you cannot discover the beauty of mathematics and make students curious about it, mathematics education may not be realized. The aim of mathematics must be solving to learn, not learning to solve. It is not possible to convince students that “mathematics is joyful” before they are made a part of it. Multiple Intelligences Theory may be useful to realize this part of mathematical charasteristics. Mathematics has relationships with other disciplines as well as abstract discussion inside. In this study, the effect of the application of Multiple Intelligences Theory upon the learning process is investigated. Success in mathematics is compared by “Whole Numbers Knowledge Scale”. After the statistical analyses it was seen that througout the application process, there has been important diMatematik Öğretimi, Çoklu Zeka TeorisiMathematics Teaching, Intelligence, Multiple Intelligences Theory Tam Metin
Matematik dersinde başarılı olabilmenin tek yolu, onun doğasını anlayabilmektir. Matematiğin içinde barındırdığı güzellikleri fark etmeden, bu meraktan kendimizi geri çekerek ve öğrencilerin merak duygularını harekete geçirmeden matematik öğretimi gerçekleştirilemez. Matematikte amaç sadece öğrenilen konulardan hareketle birtakım problemlerin çözümünü bulmak değil, verilen problemlerin çözümünü ararken matematiksel kavram ve genellemelere ulaşmak olmalıdır. Öğrencilerin, matematik dersinin bir parçası olmalarını sağlamadan onları matematiğin ne kadar keyifli olduğuna ikna etmek mümkün değildir. Matematiğin bahsedilen bu özelliklerini dikkate alarak gerçekleştirmede çoklu zeka teorisinin kullanımı başarılı sonuçlar verecektir. ÇüThe only way to be able to succeed in mathematics is to understand its nature. If you cannot discover the beauty of mathematics and make students curious about it, mathematics education may not be realized. The aim of mathematics must be solving to learn, not learning to solve. It is not possible to convince students that “mathematics is joyful” before they are made a part of it. Multiple Intelligences Theory may be useful to realize this part of mathematical charasteristics. Mathematics has relationships with other disciplines as well as abstract discussion inside. In this study, the effect of the application of Multiple Intelligences Theory upon the learning process is investigated. Success in mathematics is compared by “Whole Numbers Knowledge Scale”. After the statistical analyses it was seen that througout the application process, there has been important diMatematik Öğretimi, Çoklu Zeka TeorisiMathematics Teaching, Intelligence, Multiple Intelligences Theory Tam Metin
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Hayrettin KÖROĞLU

Author: Sibel YEŞİLDERE

Dates

Publication Date : June 1, 2004

Bibtex @ { gefad90913, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2004}, volume = {24}, pages = {0 - 0}, doi = {}, title = {İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi}, key = {cite}, author = {KÖROĞLU, Hayrettin and YEŞİLDERE, Sibel} }
APA KÖROĞLU, H , YEŞİLDERE, S . (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 24 (2) , 0-0 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6759/90913
MLA KÖROĞLU, H , YEŞİLDERE, S . "İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2004 ): 0-0 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6759/90913>
Chicago KÖROĞLU, H , YEŞİLDERE, S . "İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 (2004 ): 0-0
RIS TY - JOUR T1 - İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi AU - Hayrettin KÖROĞLU , Sibel YEŞİLDERE Y1 - 2004 PY - 2004 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 0 EP - 0 VL - 24 IS - 2 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi %A Hayrettin KÖROĞLU , Sibel YEŞİLDERE %T İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi %D 2004 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 24 %N 2 %R %U
ISNAD KÖROĞLU, Hayrettin , YEŞİLDERE, Sibel . "İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 / 2 (June 2004): 0-0 .
AMA KÖROĞLU H , YEŞİLDERE S . İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 24(2): 0-0.
Vancouver KÖROĞLU H , YEŞİLDERE S . İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesinde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2004; 24(2): 0-0.