Year 2005, Volume 25 , Issue 2, Pages 35 - 54 2005-06-01

The Development of Prospective Science Teachers Satisfaction Scale
Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi

Mehmet ERDOĞAN [1] , Muhammet UŞAK [2]


The purpose of the present study is to develop a satisfaction scale for prospective teachers enrolled in department of science education (Physics, Chemistry, Biology and Elementary Science Education). The scale with 82 items was prepared by considering related literature. Then, the scale was administered to 410 senior prospective science teachers. Based upon the factor and reliability analysis conducted by using statistical procedures, Prospective Science Teachers Satisfaction Scale (PSTSS) with 71 items and five factors have been developed. The sub-scales and the items in each sub-scale are as follows; (1) Administration, Facilities, and Information Source – 26 items, (2) Academic Staff – 17 items, (3) Laboratory and its Facilities – 14 items, (4) Classroom Environment – 6 items and (5) Skill Development – 8 items. The internal consistency (α) of the scale developed is .98.
Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmenliği (Fizik, Kimya, Biyoloji ve Fen Bilgisi) bölümlerinde okuyan öğretmen adayları için memnuniyet ölçeği geliştirmektir. Geniş bir literatür taraması ardından hazırlanan 82 maddeli ölçek fen bilgisi öğretmenliği 4. sınıfta okuyan 410 öğretmen adayına uygulanmıştır. İstatistiksel yöntemler kullanılarak faktör analizi ve güvenilirlik çalışmaları yapılmış, bu çalışmalar sonucunda 71 maddeli ve beş alt boyuttan oluşan Fen Bilimleri Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeği (FBÖAMÖ) geliştirilmiştir. Ölçekteki alt boyutlar ve her alt boyuttaki madde sayıları sırasıyla, (1) Yönetim, Olanaklar, ve Bilgi Kaynağı – 26 madde, (2) Öğretim Elemanları – 17 madde, (3) Laboratuar ve Olanaklar – 14 madde, (4) Sınıf Ortamı – 6 madde ve (5) Beceri Gelişimi – The purpose of the present study is to develop a satisfaction scale for prospective teachers enrolled in department of science education (Physics, Chemistry, Biology and Elementary Science Education). The scale with 82 items was prepared by considering related literature. Then, the scale was administered to 410 senior prospective science teachers. Based upon the factor and reliability analysis conducted by using statistical procedures, Prospective Science Teachers Satisfaction Scale (PSTSS) with 71 items and five factors have been developed. The sub-scales and the items in each sub-scale are as follows; (1) Administration, Facilities, and Information Source – 26 items, (2) Academic Staff – 17 items, (3) Laboratory and its Facilities – 14 items, (4) Classroom Environment – 6 items and (5) Skill Development – 8 items. The internal consistency (α) of the scale developed is .98.Fen bilimleri öğretmen adayları, memnuniyet, ölçekProspective science teacher, satisfaction, scale Tam Metin
  • Carilli, V. (2000). Student satisfaction at Southern Illinois University Carbondale. Unpublished Doctoral dissertation, The United States of America. Dissertation Abstract International (UMI 3021507)
  • Cypress College, (2001) Marketing Commucations Analysis: Summary of College’s Studdent Satisfaction Inventory, 04 Şubat 2005 tarihinde http://www.cypresscollege.org/news/doc uments/SSI.pdf adresinden alınmıştır
  • Community College,( 2003) Student Satisfaction. Inventory Survey / Novel-Levitz (ERIC Document Reproduction Service No. ED 481 942)
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Mehmet ERDOĞAN

Author: Muhammet UŞAK

Dates

Publication Date : June 1, 2005

Bibtex @ { gefad90846, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2005}, volume = {25}, pages = {35 - 54}, doi = {}, title = {Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi}, key = {cite}, author = {ERDOĞAN, Mehmet and UŞAK, Muhammet} }
APA ERDOĞAN, M , UŞAK, M . (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 25 (2) , 35-54 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6756/90846
MLA ERDOĞAN, M , UŞAK, M . "Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (2005 ): 35-54 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6756/90846>
Chicago ERDOĞAN, M , UŞAK, M . "Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (2005 ): 35-54
RIS TY - JOUR T1 - Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi AU - Mehmet ERDOĞAN , Muhammet UŞAK Y1 - 2005 PY - 2005 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 35 EP - 54 VL - 25 IS - 2 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi %A Mehmet ERDOĞAN , Muhammet UŞAK %T Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi %D 2005 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 25 %N 2 %R %U
ISNAD ERDOĞAN, Mehmet , UŞAK, Muhammet . "Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 / 2 (June 2005): 35-54 .
AMA ERDOĞAN M , UŞAK M . Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 25(2): 35-54.
Vancouver ERDOĞAN M , UŞAK M . Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 25(2): 54-35.