Year 2005, Volume 25 , Issue 3, Pages 107 - 123 2005-09-01

Problem, Problem Solving And Critical Thinking
Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme

Elif B. TÜRNÜKLÜ [1] , Sibel YEŞİLDERE [2]


Critical thinking is an essential skill that all people from various sectors should have and need. Problem solving skill which is one of the main purpose of mathematics teaching can be effective in developing critical thinking. The purpose of this study is to emphasize the importance of problem solving in developing critical thinking skills and to expose critical thinking to the pre-service primary mathematics teachers. Aiming these, some mathematical critical thinking problems are prepared and applied to 227 pre-service primary mathematics teachers. According to the results, the main characteristics of mathematics problems which may support critical thinking are determined.
Eleştirel düşünme, her sektörde çalışan bireyin ihtiyaç duyacağı ve sahip olması gereken bir beceridir. Matematik öğretiminin temel amaçlarından bir tanesi olan problem çözme becerisi, eleştirel düşünmenin gelişiminde etkili olabilir. Bu araştırmanın amacı matematiksel problem çözmenin eleştirel düşünme becerisini kazandırmadaki önemini vurgulamak ve matematik öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla matematiksel eleştirel düşünme problemleri ölçeği geliştirilerek 227 ilköğretim matematik öğretmen adayına uygulandı. Elde edilen sonuçlardan hareketle eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi ve gelişimine etkili olabilecek matematik problemlerinin nasıl olması gerektiği ile ilgili kriterlerCritical thinking is an essential skill that all people from various sectors should have and need. Problem solving skill which is one of the main purpose of mathematics teaching can be effective in developing critical thinking. The purpose of this study is to emphasize the importance of problem solving in developing critical thinking skills and to expose critical thinking to the pre-service primary mathematics teachers. Aiming these, some mathematical critical thinking problems are prepared and applied to 227 pre-service primary mathematics teachers. According to the results, the main characteristics of mathematics problems which may support critical thinking are determined.Matematik Öğretimi, Problem Çözme, Eleştirel DüşünmeMathematics Teaching, Problem Solving, Critical Thinking Tam Metin
  • Bernardo, A., B. (1999). Overcoming Obstacles in Understanding and Solving Word Problems in Mathematics. Educational Psychology, 19(2), 149-163.
  • Dunlap, J. (2001). Mathematical Thinking. <http://www.mste.uiuc.edu/courses/ ci431sp02/students/jdunlap/WhitePaperII.doc> Son erişim: Mart 2003,
  • Facione, P. (1998). Critical Thinking: What It Is and What It Counts, California Academic Press. Koh, A. (2002). Towards a critical pedagogy: creating `thinking schools’ in Singapore, Journal of Curriculum Studies, vol. 34, no. 3, 255-264
  • Kökdemir, D. (2000). Deniz yıldızlarını kurtarmaya çalışanların öyküsü: Eleştirel ve yaratıcı düşünme. XI. Ulusal Psikoloji Kongresi, 19-22 Eylül, Ege Üniversitesi, İzmir.
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Elif B. TÜRNÜKLÜ

Author: Sibel YEŞİLDERE

Dates

Publication Date : September 1, 2005

Bibtex @ { gefad90828, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2005}, volume = {25}, pages = {107 - 123}, doi = {}, title = {Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme}, key = {cite}, author = {TÜRNÜKLÜ, Elif B. and YEŞİLDERE, Sibel} }
APA TÜRNÜKLÜ, E , YEŞİLDERE, S . (2005). Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 25 (3) , 107-123 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6755/90828
MLA TÜRNÜKLÜ, E , YEŞİLDERE, S . "Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (2005 ): 107-123 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6755/90828>
Chicago TÜRNÜKLÜ, E , YEŞİLDERE, S . "Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (2005 ): 107-123
RIS TY - JOUR T1 - Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme AU - Elif B. TÜRNÜKLÜ , Sibel YEŞİLDERE Y1 - 2005 PY - 2005 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 107 EP - 123 VL - 25 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme %A Elif B. TÜRNÜKLÜ , Sibel YEŞİLDERE %T Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme %D 2005 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 25 %N 3 %R %U
ISNAD TÜRNÜKLÜ, Elif B. , YEŞİLDERE, Sibel . "Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 / 3 (September 2005): 107-123 .
AMA TÜRNÜKLÜ E , YEŞİLDERE S . Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 25(3): 107-123.
Vancouver TÜRNÜKLÜ E , YEŞİLDERE S . Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 25(3): 123-107.