Year 2006, Volume 26 , Issue 1, Pages 125 - 142 2006-03-01

The Transmission Of String Techniques Detache and Legato In Begining Violin Training To The Violin Students
Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı

Esra DALKIRAN [1]


The aim of this research is to determine the teaching levels and characteristics of ‘‘detache\'\' and ‘‘legato\'\' string technigues that have an important role in the begining of violin training. The questionnaire developed for this research was applied to the educators at the Education Faculties and at the Anatolian Art High School. After gathering the datum obtained, the charts including the visions about applied string techiniques were formed. The rate and frequency dissociations of charts were used inthis research. The common and different opinions of 17 violin educators were determined about the examining and teaching the string techniques. Analyzing these opinions, the methods of the best and the easiest way in teaching the string techniques were tried to reach.
Bu araştırmanın amacı, keman eğitimine başlangıç aşamasında önemli bir rolü olan “detache” ve “legato” yay tekniklerinin özelliklerini belirleyerek öğretim aşamalarını tespit etmektir. Araştırma, tekniklerin aktarımının gerçekleştirilmesi için yapılan önermeler bakımından önem taşımaktadır. Araştırma için geliştirilmiş olan anket, Eğitim Fakülteleri ve Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki Keman Eğitimcilerine uygulanmıştır. Elde edilen verilerin toplanmasından sonra yay teknikleri ve bu yay tekniklerinin uygulanmasına yönelik görüşleri içeren bulgular tablo haline getirilmiştir. Araştırmada bu tabloların yüzde ve frekans dağılımlarından yararlanılmıştır. Yay tekniklerinin incelenmesi ve öğretilmesine ilişkin 17 Keman Eğitimcisinin ortak ve farklı görüşleri tespiThe aim of this research is to determine the teaching levels and characteristics of ‘‘detache\'\' and ‘‘legato\'\' string technigues that have an important role in the begining of violin training. The questionnaire developed for this research was applied to the educators at the Education Faculties and at the Anatolian Art High School. After gathering the datum obtained, the charts including the visions about applied string techiniques were formed. The rate and frequency dissociations of charts were used inthis research. The common and different opinions of 17 violin educators were determined about the examining and teaching the string techniques. Analyzing these opinions, the methods of the best and the easiest way in teaching the string techniques were tried to reach.Yay Teknikleri , Detache , LegatoThe String Techniques, Detache , Legato Tam Metin
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Esra DALKIRAN

Dates

Publication Date : March 1, 2006

Bibtex @ { gefad90814, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2006}, volume = {26}, pages = {125 - 142}, doi = {}, title = {Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı}, key = {cite}, author = {DALKIRAN, Esra} }
APA DALKIRAN, E . (2006). Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 26 (1) , 125-142 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6754/90814
MLA DALKIRAN, E . "Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 125-142 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6754/90814>
Chicago DALKIRAN, E . "Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 125-142
RIS TY - JOUR T1 - Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı AU - Esra DALKIRAN Y1 - 2006 PY - 2006 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 125 EP - 142 VL - 26 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı %A Esra DALKIRAN %T Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı %D 2006 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 26 %N 1 %R %U
ISNAD DALKIRAN, Esra . "Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 / 1 (March 2006): 125-142 .
AMA DALKIRAN E . Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(1): 125-142.
Vancouver DALKIRAN E . Keman Eğitiminin Başlangıç Aşamasında Detache ve Legato Yay Tekniklerinin Keman Öğrencilerine Aktarımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(1): 142-125.