Year 2006, Volume 26 , Issue 1, Pages 65 - 81 2006-03-01

Using Teaching Methods in the Science Activities and Difficulties Encountered in Pre School Education
Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler

Sevilay KARAMUSTAFAOĞLU [1] , Ufuk KANDAZ [2]


The purpose of this study is to determine the methods and techniques used by pre-school teachers in science and nature activities, and the problems faced during the performance of these activities. Case study research method was used in this study. The sample consists of 50 randomly selected teachers working at pre-schools in Trabzon. The data were collected from the questionnaire developed by the researchers and semi structured interviews carried out with teachers. The data obtained from the questionnaire were presented in a table by calculating the frequency and percentage values. The interviews were analyzed by evaluating the common, similar and different answers given by the teachers. Based on the data, pre-school teachers were found out to have been using explanation, dramatization, models and experiments for their science and nature activities. It is determined that a laboratory sOkul Öncesi Eğitim, Fen ve Doğa Etkinlikleri, Öğretim YöntemleriPre School Education, Science and Nature Activities, Instruction Methods. Tam Metin
Bu çalışmada, okulöncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerinde kullandıkları yöntem ve teknikleri belirlemek ve bu uygulamaları yürütürken karşılaştıkları problemleri tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma özel durum yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Trabzon\'daki anaokullarında görev yapan rast gele seçilmiş 50 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anketten ve öğretmenlerle yürütülen yarı yapılandırılmış mülakatlardan toplanmıştır. Uygulanan anketten sağlanan bulgular frekans ve yüzde değerleri hesaplanıp tablo olarak, mülakatlardan elde edilen bulgular ise öğretmenlerin ortak, benzer ve farklı olarak verdikleri cevapların değerlendirilmesi şeklinde analiThe purpose of this study is to determine the methods and techniques used by pre-school teachers in science and nature activities, and the problems faced during the performance of these activities. Case study research method was used in this study. The sample consists of 50 randomly selected teachers working at pre-schools in Trabzon. The data were collected from the questionnaire developed by the researchers and semi structured interviews carried out with teachers. The data obtained from the questionnaire were presented in a table by calculating the frequency and percentage values. The interviews were analyzed by evaluating the common, similar and different answers given by the teachers. Based on the data, pre-school teachers were found out to have been using explanation, dramatization, models and experiments for their science and nature activities. It is determined that a laboratory sOkul Öncesi Eğitim, Fen ve Doğa Etkinlikleri, Öğretim YöntemleriPre School Education, Science and Nature Activities, Instruction Methods. Tam Metin
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Sevilay KARAMUSTAFAOĞLU

Author: Ufuk KANDAZ

Dates

Publication Date : March 1, 2006

Bibtex @ { gefad90810, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2006}, volume = {26}, pages = {65 - 81}, doi = {}, title = {Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler}, key = {cite}, author = {KARAMUSTAFAOĞLU, Sevilay and KANDAZ, Ufuk} }
APA KARAMUSTAFAOĞLU, S , KANDAZ, U . (2006). Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 26 (1) , 65-81 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6754/90810
MLA KARAMUSTAFAOĞLU, S , KANDAZ, U . "Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 65-81 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6754/90810>
Chicago KARAMUSTAFAOĞLU, S , KANDAZ, U . "Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 65-81
RIS TY - JOUR T1 - Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler AU - Sevilay KARAMUSTAFAOĞLU , Ufuk KANDAZ Y1 - 2006 PY - 2006 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 65 EP - 81 VL - 26 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler %A Sevilay KARAMUSTAFAOĞLU , Ufuk KANDAZ %T Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler %D 2006 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 26 %N 1 %R %U
ISNAD KARAMUSTAFAOĞLU, Sevilay , KANDAZ, Ufuk . "Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 / 1 (March 2006): 65-81 .
AMA KARAMUSTAFAOĞLU S , KANDAZ U . Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(1): 65-81.
Vancouver KARAMUSTAFAOĞLU S , KANDAZ U . Okul Öncesi Eğitimde Fen Etkinliklerinde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Karşılaşılan Güçlükler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(1): 81-65.