Year 2006, Volume 26 , Issue 3, Pages 171 - 180 2006-09-01

The Perceptions of Music Department Students Towards Their Locus of Control
Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları

Efe AKBULUT [1]


The locus of control is and interpretation made by individual about their experiences they have. The internal locus of control is referred to the belief that the behaviours of the individual derives from inner forces, and the external locus of control is referred to the belief that the behaviours of the individual derives from external forces. We have not come across any study regarding locus of control and music education so far. In this study, we aim at finding out the locus of control (internal – external) of music department students, and the relationship between their perceptions towards locus of control and selected characteristics including gender and class level. The study is a descriptive study and the participants are 88 first year and 73 fourth year students in the music department of faculty of education. The data were collected through a questionnaire, and were assessed statistically. Our findings show that music department studeDenetim Odağı, Müzik Öğrencileri Denetim Odağı, Müzik Eğitimi.Locus of control, locus of control of music students, music education. Tam Metin
Denetim odağı, bireylerin kendi davranışları hakkındaki yargılarıdır. Bireyin, olayların ve durumların kendi davranışlarından kaynaklandığına ilişkin inancı içsel denetim, kendi davranışlarından bağımsız geliştiğine ilişkin inancı ise dışsal denetim olarak tanımlanmaktadır. Bugüne değin denetim odağı ve müzik eğitimi alanına ilişkin herhangi bir araştırmanın bulunmaması eksiklik olarak görülmektedir. Araştırmada, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin sahip oldukları denetim odakları (içsel-dışsal), ayrıca, cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından öğrencilerin denetim odaklarına ilişkin algılarının saptanması amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel bir çalışma olup, 2005 – 2006 öğretim yılında Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında öğrenim gören 1. sınıftan 88 ve 4. sınıftan 73 olmak üzere toplam 161 öğrenci katılmıştır. Veriler, anket aracılığı ile toplanmThe locus of control is and interpretation made by individual about their experiences they have. The internal locus of control is referred to the belief that the behaviours of the individual derives from inner forces, and the external locus of control is referred to the belief that the behaviours of the individual derives from external forces. We have not come across any study regarding locus of control and music education so far. In this study, we aim at finding out the locus of control (internal – external) of music department students, and the relationship between their perceptions towards locus of control and selected characteristics including gender and class level. The study is a descriptive study and the participants are 88 first year and 73 fourth year students in the music department of faculty of education. The data were collected through a questionnaire, and were assessed statistically. Our findings show that music department studeDenetim Odağı, Müzik Öğrencileri Denetim Odağı, Müzik Eğitimi.Locus of control, locus of control of music students, music education. Tam Metin
  • Akay, B. (1983). Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Buluş, M. (2006). Öğretmen Adaylarında Denetim Odağı, Akademik Başarı ve Bireysel Özellikler, PAÜ SBE Okul Öncesi Bilim Dalı Yüksek Lisans Ders Teksiri.
  • Çoban, A. (2005). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeylerinin Yordayıcı Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 6 Sayı:10
  • Dönmez, A. (1994). Hitler İsteseydi (Sosyal Psikoloji Yazıları). Gündoğan Yayınları, Ankara, 187.
  • Gardner, D. C., Warren, S. A. (1978). Careers and Disabilities A Career Education Approach. Connecticut: Greylock Publishers.
  • John, B, & MacDonald, Jr., (1970) Internal-External Locus of Control and Response to Influence Attempts.
  • Jonassen, D. H. & Grabowski, B. L. (1993) Handbook of Individual Differences Learning and Instruction. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Rotter, J. B (1954) Social Learning and Clinical Psychology. New York: Prentice-Hall
  • Rotter, J. B (1966) Generalized Expectancies for Internal Versus External control of Reinforcement. Psychological Monographs, 80, 1-28.
  • Sadowsky, C.J. & Woodward, H.R. (1983).Teacher Locus of Control and Classroom Climate: A Crosslagged Correlation Study. Psychology in the Schools, 20, 506 – 509.
  • Sayın, Saime. (2001). Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeyleri ve Denetim Odaklarının İncelenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. Mart (3-4) Sayı.
  • Tseng, M. S. (1970). Locus of Control as a Determinant of Job Proficiency, Employability and Training Satisfaction of Vocational Rehabilitation Clients. Journal of Counseling Psychology. 17 (6), 487–491.
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Efe AKBULUT

Dates

Publication Date : September 1, 2006

Bibtex @ { gefad90798, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2006}, volume = {26}, pages = {171 - 180}, doi = {}, title = {Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları}, key = {cite}, author = {AKBULUT, Efe} }
APA AKBULUT, E . (2006). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 26 (3) , 171-180 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6752/90798
MLA AKBULUT, E . "Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 171-180 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6752/90798>
Chicago AKBULUT, E . "Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 171-180
RIS TY - JOUR T1 - Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları AU - Efe AKBULUT Y1 - 2006 PY - 2006 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 171 EP - 180 VL - 26 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları %A Efe AKBULUT %T Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları %D 2006 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 26 %N 3 %R %U
ISNAD AKBULUT, Efe . "Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 / 3 (September 2006): 171-180 .
AMA AKBULUT E . Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(3): 171-180.
Vancouver AKBULUT E . Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Denetim Odaklarına İlişkin Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(3): 180-171.