Year 2006, Volume 26 , Issue 3, Pages 155 - 170 2006-09-01

The Research Of Fourth And Fifth Grade Primary School Students Critical Thinking Levels In Social Studies Lessons According To Different Variables
İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Mehmet Kaan DEMİR [1]


The aim of this research is to observe the fourth and fifth grade primary school students\' critical thinking levels through different variables. The population of this emphasizing research is formed by fourth and fifth grade students of the primary schools dependent to the National Education Association directorships in the centre towns within Ankara. The sample of the research which is brought out by using proportional group sampling is consisted of fourth and fifth grade students (2488) of 20 primary schools which are dependent to these National Education Association directorships.”The Critcal Thinking Tests” which is developed by researcher, is used in this study. Results of research generally revealed significant difference between fourth and fifth grade primary school students\' critical thinking levels in social studies lessons with student\'s classroom level and social studies curriculum.
Bu çalışmanın yapılma amacı, ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu betimleyici çalışmanın evrenini, Ankara İli sınırları içerisinde bulunan merkez ilçelerdeki Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı ilköğretim okullarının dördüncü ve beşinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Oranlı küme örnekleme yapılarak tespit edilen araştırmanın örneklemi ise 20 ilköğretim okulunun dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinden (2488) oluşmaktadır. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen “Eleştirel Düşünme Ölçekleri” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda genel olarak öğrencilerin yüksek düzey eleştirel düşünme becerilerine sahip olduklThe aim of this research is to observe the fourth and fifth grade primary school students\' critical thinking levels through different variables. The population of this emphasizing research is formed by fourth and fifth grade students of the primary schools dependent to the National Education Association directorships in the centre towns within Ankara. The sample of the research which is brought out by using proportional group sampling is consisted of fourth and fifth grade students (2488) of 20 primary schools which are dependent to these National Education Association directorships.”The Critcal Thinking Tests” which is developed by researcher, is used in this study. Results of research generally revealed significant difference between fourth and fifth grade primary school students\' critical thinking levels in social studies lessons with student\'s classroom level and social studies curriculum.İlköğretim okulu, sosyal bilgiler, eleştirel düşünmeElementary school, social studies, critical thinking Tam Metin
  • Beyer, B. K. (1983). Common Sense About Teaching Thinking Skills. Educational Leadership. (41), 44–49.
  • Craver, K. V. (1989). Critical Thinking: Implications For Research. School Library Media Quarterly. 18 (1), 13–18.
  • Decaroli, J. (1973). Critical Thinking. Social Education. (37), 67–69.
  • Facione, P. A. (1990). Critical Thinking: A Statement Of Expert Consensus For Purposes Of Educational Assessment And İnstruction - Executive Summary - The Delphi Report. Millbrae, CA: The California Academic Pres.
  • Kökdemir, D. (2003). Eleştirel Düşünme Ve Bilim Eğitimi. Pivolka. 2 (4), 3–5.
  • Norris, S. P. & R. H. Ennis. (1989). Evaluating Critical Thinking. Teaching Thinking. R. J. S. D. N. Perkins. Pacific Grove, CA: Midwest Publications.
  • Paul, W. R. (1988). Critical Thinking In The Classroom. Teaching K–8. (18), 49–51.
  • Simpson, E. & M, Courtney. (2002). Critical Thinking In Nursing Education: A Literature Review. International Journal of Nursing Practice 8 (April). 89– 98.
  • Slattery, P. (1990). Encouraging Critical Thinking: A Strategy Of Commenting On College Papers. College Composition And Communication, 41, 332–335.
  • Sternberg, R. (1999). Nature Of Cognition. Boston: M. I. T. Press.
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Mehmet Kaan DEMİR

Dates

Publication Date : September 1, 2006

Bibtex @ { gefad90797, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2006}, volume = {26}, pages = {155 - 170}, doi = {}, title = {İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi}, key = {cite}, author = {DEMİR, Mehmet Kaan} }
APA DEMİR, M . (2006). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 26 (3) , 155-170 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6752/90797
MLA DEMİR, M . "İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 155-170 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6752/90797>
Chicago DEMİR, M . "İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 155-170
RIS TY - JOUR T1 - İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi AU - Mehmet Kaan DEMİR Y1 - 2006 PY - 2006 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 155 EP - 170 VL - 26 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi %A Mehmet Kaan DEMİR %T İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi %D 2006 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 26 %N 3 %R %U
ISNAD DEMİR, Mehmet Kaan . "İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 / 3 (September 2006): 155-170 .
AMA DEMİR M . İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(3): 155-170.
Vancouver DEMİR M . İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(3): 170-155.