Year 2006, Volume 26 , Issue 3, Pages 17 - 28 2006-09-01

Science and Technology Literacy and Informal Science Education Potential Role of Newspapers
Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü

Nusret KAVAK [1] , Yüksel TUFAN [2] , Havva DEMİRELLİ [3]


The aim of this study is to explore the potential role of the newspapers on scientific literacy for citizenship. The methodology is based on a content analysis which is one of the qualitative research methods. For this purposes five newspapers were chosen on the basis of their national outreach. The chosen newspapers were examined covered the period of one month. The analysis of the newspapers were restricted with the firs three pages. In addition, the first pages of the news papers were analysed depending on their contents The analysis showed that the news of science and technology generally emphasis the side effect of them on the environment. They are not giving enough information about the nature of science and science process skills.
Bu çalışmanın amacı, vatandaşların fen okur yazarlığı üzerine gazetelerin potansiyel etkisini araştırmaktır. Bu çalışmada kullanılan metot, kalitatif araştırma metotlarından birisi olan içerik analizine dayanmaktadır. Bu amaçla, ulusal basından en çok tiraja sahip olan beş gazete seçilmiştir. Seçilen gazeteler bir ay süreyle takip edilerek incelenmiştir. Gazetelerin analizi ilk üç sayfaları ile sınırlandırılmıştır. Ayrıca gazetelerin ilk sayfaları içeriklerine göre bağlı olarak da analiz edilmiştir. Analizlere göre, gazetelerde fen ve teknoloji ile ilgili haberler daha çok fen ve teknolojinin çevreye olan yan etkileri üzerine vurgu yapmaktadırlar. Bu haberler bilimin doğası ve bilimsel süreç becerileri hakkında yeterli bilgi vermemektedir.
  • AAAS. (1993). Science for all Americans: Project 2061. New York: Oxford University Pres.
  • Dimopoulos, K. and Koulaidi, V. (2003). Science and Technology Education for Citizenship: The Potential Role of the Press, Sci. Edu. 87, 241-256
  • Gardner, H. (1991). The Unschooled Mind: How Children Think and How School should Teach. Basic Books. New York.
  • Hesse, J.J., Anderson, C.W., (1992) Students' conceptions of chemical change, J.Res.Sci.Teach., 29: 277-299
  • House of Lords (2000). Report of the Select Committe on Science and Society. House of Lords. Section 2.22. London.
  • Köseoğlu, F., Atasoy, B., Kavak, N., Akkuş, H., Budak, E., Tümay, H., Kadayıfçı, H., Taşdelen, U., (2003). Yapılandırıcı öğrenme ortamı için: Bir fen ders kitabı nasıl olmalı, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Lave, J. (1988). Cognition in Practice: Mind, Mathematics and Culture in Everyday Life. By Cambridge University Pres, Cambridge.
  • Morrison, F. J., Smith, L., and Dow-Ehrensberger, M. (1995). Education of Cognitive Development: A Natural Experiment. Developmental Psychology.31, 789- 799.
  • Stoclmayer , S. Ve Gilbert, J. (2003). Informal Chemical Education. in International Handbook of Science Education. Part One. By Kluwer Academic Publishers. Netherlands.
  • Treagust, D., Duit, R. and Nieswandt, M., (2000) Sources of students’ difficultiesin learning chemistry, Educación Química, 11 (2): 228-235
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Nusret KAVAK

Author: Yüksel TUFAN

Author: Havva DEMİRELLİ

Dates

Publication Date : September 1, 2006

Bibtex @ { gefad90787, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2006}, volume = {26}, pages = {17 - 28}, doi = {}, title = {Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü}, key = {cite}, author = {KAVAK, Nusret and TUFAN, Yüksel and DEMİRELLİ, Havva} }
APA KAVAK, N , TUFAN, Y , DEMİRELLİ, H . (2006). Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 26 (3) , 17-28 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6752/90787
MLA KAVAK, N , TUFAN, Y , DEMİRELLİ, H . "Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 17-28 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6752/90787>
Chicago KAVAK, N , TUFAN, Y , DEMİRELLİ, H . "Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2006 ): 17-28
RIS TY - JOUR T1 - Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü AU - Nusret KAVAK , Yüksel TUFAN , Havva DEMİRELLİ Y1 - 2006 PY - 2006 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 17 EP - 28 VL - 26 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü %A Nusret KAVAK , Yüksel TUFAN , Havva DEMİRELLİ %T Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü %D 2006 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 26 %N 3 %R %U
ISNAD KAVAK, Nusret , TUFAN, Yüksel , DEMİRELLİ, Havva . "Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 / 3 (September 2006): 17-28 .
AMA KAVAK N , TUFAN Y , DEMİRELLİ H . Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(3): 17-28.
Vancouver KAVAK N , TUFAN Y , DEMİRELLİ H . Fen Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi Gazetelerin Potansiyel Rolü. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 26(3): 28-17.