Year 2007, Volume 27 , Issue 1, Pages 169 - 178 2007-03-01

Portfolio As An Assessment Tool At Preschool Education
Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo

Ümit DENİZ KAN [1]


Portfolios showing the efforts and successful works of children are dynamic assessment tools. The portfolios such purposes as assessing the education of every child individually, providing data used at the assessment of the program for teachers, administrators and the others present some opportunities of being able to succeed the assessment of himself. The major parts of the portfolios of the preschool children are control lists and working samples. The observation papers, photographs and other documents are among the significant proof reflecting the development of the child and existing in the portfolio.
Çocukların çabalarını ve başarılı çalışmalarını gösteren portfolyolar dinamik değerlendirme araçlarıdır. Her çocuğun birey olarak eğitimini değerlendirmek, öğretmen, yönetici ve diğerleri için programı değerlendirmede kullanılabilen verileri sağlamak gibi amaçları olan portfolyolar, övünme, özgüven geliştirme, kendini değerlendirebilmeyi başarabilme fırsatı sunar. Okulöncesi çocuklarının portfolyosunun en önemli parçaları kontrol listeleri ve çalışma örnekleridir. Öğretmenin hazırladığı gözlem kayıtları, fotoğraflar ve diğer dökümanlar çocuğun gelişimini yansıtan ve portfolyoda bulunan önemli delillerdendir.
  • Alkan, C., ve Kurt, M. (tarihsiz). Okul Öncesi Eğitimde Öğretim Teknolojisi. Özel Öğretim Yöntemleri (İkini baskı) ( 123-144) Ankara, Anı.
  • Aral, N., Kandır, A., Yaşar, M.C. (2000). Çocukları Tanıma Teknikleri. Okul öncesi Eğitim II (93-99). İstanbul, Ya-Pa.
  • Gibson, T.S. (1994). Student Evaluation in an Integrated Preschool Classroom. Educational Resources Information Center (ERIC).<http://www.eric.ed.gov /ERICDocs/data/ericdocs2> (29.6.2006).
  • Karaağaçlı, M. (2002). Değerlendirme Süreci. Mesleki Eğitim ve Teknoloji Eğitimde Özel Öğretim Yöntemleri (31-47). Ankara, Nobel.
  • Lankes, A.M.D. (1995). Electronic Portfolios: A New Idea in Assesment. ERIC Digest. ERICClearinghouse on Information and Technology Syracuse NY. <http://searcheric.org/digests/ed390377.html:> ( 25.06.06).
  • Mills, L. (1994). Yes, It Can Work : Portfolio Assesment With Prescholers. . <http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2> ( 20. 06. 06).
  • Morrison, R. (1999). Picture This Using Portfolio To Facilitate The Inclusion of Children in Preschool Settings. Early Childhood Education Journal, 27 (1), 45-48.
  • Tuğrul, B. (2003). Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme. M. Sevinç (Yay. Haz.), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (380-392). İstanbul, Morpa.
  • Wortham, S.C.,Barbour, A., Desjean-Prrotta, B. (1998). Portfolio Assesment: aAHandbook for Preschool and Elementary Educators. Association for Childhood <http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2> (30.06.06).
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Ümit DENİZ KAN

Dates

Publication Date : March 1, 2007

Bibtex @ { gefad90769, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2007}, volume = {27}, pages = {169 - 178}, doi = {}, title = {Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo}, key = {cite}, author = {KAN, Ümit DENİZ} }
APA KAN, Ü . (2007). Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 27 (1) , 169-178 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6751/90769
MLA KAN, Ü . "Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 (2007 ): 169-178 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6751/90769>
Chicago KAN, Ü . "Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 (2007 ): 169-178
RIS TY - JOUR T1 - Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo AU - Ümit DENİZ KAN Y1 - 2007 PY - 2007 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 169 EP - 178 VL - 27 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo %A Ümit DENİZ KAN %T Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo %D 2007 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 27 %N 1 %R %U
ISNAD KAN, Ümit DENİZ . "Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 / 1 (March 2007): 169-178 .
AMA KAN Ü . Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 27(1): 169-178.
Vancouver KAN Ü . Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 27(1): 178-169.