Year 2007, Volume 27 , Issue 2, Pages 259 - 289 2007-06-01

Body Language in The Classroom
Sınıfta Beden Dili

Sueda ÖZBENT [1]


In-class communication mostly occurs non-verbally by means of “body language”. During a classroom lesson, we can observe an increase of “non-verbal” signals of abstract terms rather than concrete terms even when the content of the lesson is verbal to a great extent. Here in this work, the following points will be dealt with regarding their consequences on the lesson: the way the teacher “looks” at the students, the teacher\'s posture in the classroom, his “procsemic”-behavior in the closed area, his gestures and mimics, his confidence in himself, and his style of speaking. Reference will be made to the importance parts of the program “Body Language Education for the Teachers” written by Heidemann.* An answer will be sought to the question whether “body language” can possibly be taught considering the fact that Öğretmen, beden dili, eğitimTeacher, body language, education Tam Metin
Sınıf içi iletişimin büyük bir kısmı beden dili vasıtasıyla nonverbal (sözsüz) olarak cereyan etmektedir. Ders içeriğinin ağırlıklı olarak verbal (sözlü) aktarıldığını düşündüğümüz durumlarda bile soyut kavramlardan somut kavramlara doğru nonverbal sinyallerde artış olduğunu gözlenmektedir. Bu çalışmada, öğretmenin bakışı, sınıfta duruşu, proksemik (kapalı alanda davranış), jest ve mimik, öğretmenin kendine olan güveni ve dili, derse olan etkisi açısından ele alınmaktadır. Heidemann\'ın hazırladığı öğretmenler için beden dili eğitimi programından önemli kısımlar tanıtılmaktadır. Ayrıca bu çalışmada, beden dilinin kişisel özellikler taşıdığı dikkate alınırsa, beden dili öğretilebilir mi, sorusuna cevap aranmaktadır. Öğretmenin ve öğrencilerin kaIn-class communication mostly occurs non-verbally by means of “body language”. During a classroom lesson, we can observe an increase of “non-verbal” signals of abstract terms rather than concrete terms even when the content of the lesson is verbal to a great extent. Here in this work, the following points will be dealt with regarding their consequences on the lesson: the way the teacher “looks” at the students, the teacher\'s posture in the classroom, his “procsemic”-behavior in the closed area, his gestures and mimics, his confidence in himself, and his style of speaking. Reference will be made to the importance parts of the program “Body Language Education for the Teachers” written by Heidemann.* An answer will be sought to the question whether “body language” can possibly be taught considering the fact that Öğretmen, beden dili, eğitimTeacher, body language, education Tam Metin
  • Baltaş, Z. ve Baltaş A. (2005). Bedenin Dili. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bates, J.E. (1976).”Effects of children’s nonverbal behavior upon adults.”, Child Development 47/1976, 1079-1088.
  • Chaikin, A.L. ve Derlaga, V. (1978)”Nonverbal mediators of expectancy effects in black and white children”, Journal of Applied Social Psychology 8/1978,117- 125
  • Çalışkan, N. ve Yeşil, R.(2005): Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, 199-207
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E.(2006): Bir Baton olarak öğretmenin elleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, Sayı 25, Ankara,, 54-61
  • Fast, J. (1986). Körpersprache. Hamburg: Rowohlt Verlag.
  • Heidemann, R. (1996). Körpersprache im Unterricht .Wiesbaden: Quelle und Meyer Verlag.
  • Heidemann, R. (1986). Körpersprache vor der Klasse. Wiesbaden: Quelle und Meyer Verlag.
  • Hübler, A. (2001). Das Konzept Körper in den Sprach- und Kommunikationswissenschaften. Tübingen: A. Franke Verlag.
  • Rosenbusch, H. S. (2000).”Nonverbale Aspeke interkultureller Kommunikation”. İn H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (166-207). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Rosenbusch, H. S. (2000).”Schweigen als kommunikative Handlung im Unterricht”. İn H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (207-215). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Schober, O. (1994). Beden Dili. (S. Özbent, Çev.) İstanbul: Arion Yayınevi.
  • Schober, O. (2000).”Körpersprache als Gegenstand des Deutschunterrichts”.In: H. S. Rosenbusch, O. Schober (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung (215-244). Baltmannsweiler: Schneider Verlag.
  • Watzlawick, P./Beavin, J. H./ Jackson, D. D. (1990).Menschliche Kommunikation. Bern: UTB Verlag.
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Sueda ÖZBENT

Dates

Publication Date : June 1, 2007

Bibtex @ { gefad90754, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2007}, volume = {27}, pages = {259 - 289}, doi = {}, title = {Sınıfta Beden Dili}, key = {cite}, author = {ÖZBENT, Sueda} }
APA ÖZBENT, S . (2007). Sınıfta Beden Dili. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 27 (2) , 259-289 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6750/90754
MLA ÖZBENT, S . "Sınıfta Beden Dili". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 (2007 ): 259-289 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6750/90754>
Chicago ÖZBENT, S . "Sınıfta Beden Dili". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 (2007 ): 259-289
RIS TY - JOUR T1 - Sınıfta Beden Dili AU - Sueda ÖZBENT Y1 - 2007 PY - 2007 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 259 EP - 289 VL - 27 IS - 2 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Sınıfta Beden Dili %A Sueda ÖZBENT %T Sınıfta Beden Dili %D 2007 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 27 %N 2 %R %U
ISNAD ÖZBENT, Sueda . "Sınıfta Beden Dili". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 / 2 (June 2007): 259-289 .
AMA ÖZBENT S . Sınıfta Beden Dili. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 27(2): 259-289.
Vancouver ÖZBENT S . Sınıfta Beden Dili. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 27(2): 289-259.