Year 2008, Volume 28 , Issue 1, Pages 153 - 170 2008-03-01

The Perceptions of Educators on Inquiry Based Learning Approach
Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları

Hüseyin ÇALIŞKAN [1]


In the study, the perceptions of educators charged in primary schools on the characteristics and instructional implementation of IBL approach were examined. The study was conducted on 170 educators charged 14 primary schools in Elmadağ, Ankara in Spring 2006-2007. In the study, the survey method was used as an investigation model because of trying to get the perception levels of educators charged in primary schools about the IBL approach. At the end of the study, it was determined that classroom teachers and subject teachers have higher perception levels than administrators about IBL approach. Moreover, it was found that women have higher perception levels than men on IBL approach and there is a negative relationship between educators\' proffessional experience and their perception levels.
Araştırmada, ilköğretim okullarında görev yapan eğitimcilerin araştırmaya dayalı öğrenme (ADÖ) yaklaşımının özellikleri ve eğitimsel uygulamalarıyla ilgili algıları incelenmiştir. Araştırma, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında, Ankara ili Elmadağ ilçesinde bulunan 14 ilköğretim okulunda görev yapmakta olan 170 eğitimci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, ilköğretim okullarında görev yapan eğitimcilerin ADÖ yaklaşımı konusundaki algı düzeyleri tespit edilmeye çalışıldığı için araştırma modeli olarak tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, sınıf ve branş öğretmenlerinin ADÖ yaklaşımı konusundaki algıları idarecilerinkinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, bayanların ADÖ yaklaşımıyla ilgili algı düzeylerinin erkeklere göre daha yüksek olduğu ve eğitimcilerin mesleki kıdemleri ile algı düzeyleri In the study, the perceptions of educators charged in primary schools on the characteristics and instructional implementation of IBL approach were examined. The study was conducted on 170 educators charged 14 primary schools in Elmadağ, Ankara in Spring 2006-2007. In the study, the survey method was used as an investigation model because of trying to get the perception levels of educators charged in primary schools about the IBL approach. At the end of the study, it was determined that classroom teachers and subject teachers have higher perception levels than administrators about IBL approach. Moreover, it was found that women have higher perception levels than men on IBL approach and there is a negative relationship between educators\' proffessional experience and their perception levels.Öğrenci Merkezli Eğitim, Araştırmaya Dayalı Öğrenme, AlgıStudent Centred Education, Inquiry Based Learning and Perception Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Hüseyin ÇALIŞKAN

Dates

Publication Date : March 1, 2008

Bibtex @ { gefad90731, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2008}, volume = {28}, pages = {153 - 170}, doi = {}, title = {Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları}, key = {cite}, author = {ÇALIŞKAN, Hüseyin} }
APA ÇALIŞKAN, H . (2008). Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 28 (1) , 153-170 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6748/90731
MLA ÇALIŞKAN, H . "Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 (2008 ): 153-170 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6748/90731>
Chicago ÇALIŞKAN, H . "Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 (2008 ): 153-170
RIS TY - JOUR T1 - Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları AU - Hüseyin ÇALIŞKAN Y1 - 2008 PY - 2008 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 153 EP - 170 VL - 28 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları %A Hüseyin ÇALIŞKAN %T Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları %D 2008 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 28 %N 1 %R %U
ISNAD ÇALIŞKAN, Hüseyin . "Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 / 1 (March 2008): 153-170 .
AMA ÇALIŞKAN H . Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 28(1): 153-170.
Vancouver ÇALIŞKAN H . Eğitimcilerin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İlgili Algıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 28(1): 170-153.