Year 2008, Volume 28 , Issue 1, Pages 19 - 38 2008-03-01

Investigation of the Relationship Between Teaching and Learning Styles of Primary School Teachers
Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

İbrahim BİLGİN [1] , Mehmet BAHAR [2]


In this study it was aimed i) to identify the primary school teachers\' (N=57) teaching and learning styles and ii) to investigate the relationship between their teaching and learning styles. The teaching styles questionnaire and the learning styles questionnaire that were developed by Grasha (1996) were applied to the participants. The results showed that i) teachers\' expert, facilitator and delegator teaching styles are more dominant than the teaching styles of formal authority and personal model and ii) collaborative and competitive teaching styles are more dominant than the teaching styles of independent, avoidant, dependent and participant. The correlation analysis between teaching and learning styles of the teachers also showed a statistically significant relationship between some learning styles and teaching styles. The findings of this study are critically analyzed.
Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin (N=57) öğretme ve öğrenme stillerinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Katılımcılara Grasha (1994) tarafından geliştirilen öğretme stilleri ölçeği ve öğrenme stilleri ölçeği uygulanmıştır. Sonuçlar sınıf öğretmenlerinin; i) uzman, yol gösterici ve temsilci öğretme stillerinin otoriter ve kişisel model öğretme stillerinden daha baskın olduğunu, ii) işbirlikli ve rekabetçi öğrenme stillerinin bağımsız, pasif, bağımlı ve katılımcı öğrenme stillerinden daha baskın olduğunu göstermiştir. Öğretme stilleri ile öğrenme stilleri arasındaki ilişki dikkate alındığında öğretmenlerin bazı öğrenme ve öğretme stilleri arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çalışmanın sonuçları eleştirel bir yaklaşımla yorumlanmıştır.
  • Bahar, M. & Bilgin, İ. (2003). Öğrenme stillerini irdeleyen bir literatür çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 41-70.
  • Bilgin, İ., Uzuntiryaki, E. & Geban, Ö. (Eylül, 2002) Kimya öğretmenlerinin öğretim yaklaşımlarının lise 1 ve 2. sınıf öğrencilerinin kimya dersi başarılarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Davidson, G.V. (1990). Matching learning styles with teaching style: Is it a useful concept in instruction? Performance and Instruction, 29, 36-38.
  • DeBello, T.C. (1990). Comparison of eleven mojor learning style models: Variable, appropriate populations, validity of instrumentation, and the research behind them. International Journal of Reading, Writing, and Learning Disabilities, 6, 203-222.
  • Dressel, P.L. & Marcus. L. (1982). On Teaching and learning in College. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Dunn, R. & Dunn, K. (1993). Teaching secondary science students through their individual learning styles: practical approaches for grades 7-12. Aliyn and Bacon: USA.
  • Felder, R.M. (1993). Reaching the Second Tier: Learning and Teaching Styles in college Science Education. Journal of College Science Teaching, 23, 286-290.
  • Felder, R.M., & Silverman, L. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Engineering Education, 78, 674-681.
  • Grasha, A. F. 1996. Teaching with style: a practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. San Bernardino, CA: Alliance Publishers.
  • Grasha, A. F. (1994). A matter of style: The teacher as expert, formal authority, personel model, facilitator and delegator. College Teaching, 42(4), 12-20.
  • Heimlich, J. E. & Norland, E. V. (1994). I do believe...in Santa? (cover story). Adult learning, 5(3), 22-24.
  • Henderson, J. 1981. The relationship of the black students’ field dependence and independence and achievement in science. Science Education, 67(3), 223-227.
  • Jolly, P. & Strawitz, B.M. (1984). Teacher-student cognitive style and achievement in biology. Science Education, 68(4), 485-490.
  • Keefe, J. W. (1991). Learning style: cognitive and thinking skills. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals.
  • Keefe, J.W. & Ferrell, B.G. (1990). Developing a defensible learning style paradigm. Educational Leadership, 48(1), 57-61.
  • Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall.
  • Lawrence, G. (1982). People types and tiger stripes: a practical guide to learning styles, 2nd Edition. FL: Gainesville,
  • Miglietti, C.L. & Strange, C.C. (1998). Learning style, classroom environment preferences, teaching styles, and remedial course outcomes. Community College Review, 26, 1-19.
  • Shulman, L. (1990). Aristotle had it right: on knowledge and pedagogy. (occasional paper no. 4). East Lansing, Mich.: The Holmes Group.
  • Tobin, K., Tippins, D. J. & Gallard, A. (1994). Research on instructional strategies for teaching science. New York: MAcillan.
  • Uzuntiryaki, E., Bilgin, İ. & Geban, Ö. (March, 2003) The Effect of Learning Styles on High School Students’Achievement and Attitudes in Chemistry. Paper was be presented an annual meeting ofNational Association Research in Science Teaching, Philadelphia, Pennsylvania.
  • Woods, D.R. (1995). Teaching and learning: What can research tell us?. Journal of College Science Teaching, 25, 229-232.
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: İbrahim BİLGİN

Author: Mehmet BAHAR

Dates

Publication Date : March 1, 2008

Bibtex @ { gefad90725, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2008}, volume = {28}, pages = {19 - 38}, doi = {}, title = {Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi}, key = {cite}, author = {BİLGİN, İbrahim and BAHAR, Mehmet} }
APA BİLGİN, İ , BAHAR, M . (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 28 (1) , 19-38 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6748/90725
MLA BİLGİN, İ , BAHAR, M . "Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 (2008 ): 19-38 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6748/90725>
Chicago BİLGİN, İ , BAHAR, M . "Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 (2008 ): 19-38
RIS TY - JOUR T1 - Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi AU - İbrahim BİLGİN , Mehmet BAHAR Y1 - 2008 PY - 2008 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 19 EP - 38 VL - 28 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi %A İbrahim BİLGİN , Mehmet BAHAR %T Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi %D 2008 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 28 %N 1 %R %U
ISNAD BİLGİN, İbrahim , BAHAR, Mehmet . "Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 / 1 (March 2008): 19-38 .
AMA BİLGİN İ , BAHAR M . Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 28(1): 19-38.
Vancouver BİLGİN İ , BAHAR M . Sınıf Öğretmenlerinin Öğretme Ve Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 28(1): 38-19.