Year 2008, Volume 28 , Issue 2, Pages 149 - 168 2008-06-01

A Comparison of the Turkish and European Student Teachers Definition of a Good Teacher
Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma

Nesrin ORUÇ [1]


Every student from the elementary to the graduate school has his/her own description of a good teacher. Some of them describe people who lecture continuously, some of them describe people who do little other than facilitate group process, and others describe properties in between. “What makes a good teacher?” becomes a highly complicated one when it is asked to a multicultural group. 67 student-teachers from 12 different countries filled in a questionnaire and defined the qualities of a good teacher. The results of the study reveal some interesting results between the European and Turkish students\' understanding of a good teacher.
Her öğrencinin, ilkokuldan lisansüstü eğitime kadar, kendine ait iyi bir öğretmen tanımı vardır. Kimi öğrenciler, sürekli ders anlatan birilerini tanımlarken, kimisi grup bilincini geliştirmeye yoğunlaşmış birilerini anlatır. Diğerleri için ise, iyi öğretmen, bu iki tanımın arasında biryerlerdedir.‘İyi öğretmenin tanımı nedir?\' sorusu çok kültürlü bir gruba sorulduğunda cevap daha da karmaşık bir hal alır. Bu çalışma için 12 farklı ülkeden gelen 67 öğrenci kendilerine verilen anketi cevaplandırarak iyi öğretmeni tanımlamışlardır. Daha sonra t-testi kullanılarak Türk ve Avrupalı öğrencilerin cevapları kıyaslanmış ve sonuçta Türk ve Avrupalı öğrencilerin iyi öğretmen tanımları arasında farklılıklar görülmüştür.
  • Cranton, P., & Smith, R.A. (1986). A New Look at the Effect of Course Characteristics on Student Ratings of Instruction. American Educational Research Journal, 23, 117-128.
  • Ekmekçi, Ö. (1999). Research Manual for Social Sciences. Volume 2. Turkey: Selt Publishing.
  • Hare, W. (1995). What Makes a Good Teacher. Teachers College Record. 97: 1. p. 145-147.
  • Heckert, T. M., Latier, A., Ringwald, A. & Silvey, B. (2006). Relation of Course, Instructor, and Student Characteristics to Dimensions of Student Ratings of Teaching Effectiveness. College Student Journal. 40:1. 195-203.
  • Jules, V; Kutnick, P., (1997). Student Perceptions of a Good Teacher: The Gender Perspective. Journal of Educational Psychology. 67:497-511.
  • Levine, A. (1993). Student Expectations of College. Change. September/October.
  • Marsh, H. W. (1983). Multidimensional Ratings of Teaching Effectiveness by Students from Different Academic Settings and their Relation to Student/Course/Instructor Characteristics. Journal of Educational Psychology, 75, 150- 166.
  • Massoudi, M. (2002). On the Qualities of a Teacher and a Student: an Eastern Perspective Based on Buddhism, Vedanta and Sufism. Intercultural Education. 13. 2. pp. 137-155.
  • Murray, H. G., Rushton, J. P., & Paunonen, S. V. (1990). Teacher Personality Traits and Student Instructional Ratings in Six Types of University Courses. Journal of Educational Psychology, 82, 250-261.
  • Oruç, N. (2007). Future Teachers Defining Good Teachers. International Conference on Foreign Language Education Tuning In: Learners of Language, Language of Learners. Sabancı University, İstanbul, Turkey
  • Sander, P., Stevenson, K., King, M., & Coates, D. (2000). University Students’ Expectations of Teaching. Studies in Higher Education. 25:3. 309-323.
  • Shank, M., Walker, M. & Hayes, T. J. (1996). Cross Cultural Differences in Student Expectations. Journal of Marketing for Higher Education, 7. pp.17-32.
  • Stevenson, K. & Sander, P. (2002). Medical Students are from Mars-Business and Psychology Students are from Venus- University Teachers are from Pluto. Medical Teacher. Vol. 24. No.1
  • Twale, D. J., Shannon, D. M. & Moore, M. S. (1997). NGTA and IGTA Training and Experience: Comparisons between Self-ratings and Undergraduate Student Evaluations. Innovative Higher Education. 22. pp.61-77.
  • Walker, M., Shank, M. & Hayes, T. (1994). Diversity in the Classroom: Gender Differences in Student Expectations. Unpublished.
  • Younger, M. & Warrington, M. (1999). “He’s Such a Nice Man, but He’s so Boring, You have to Really Make a Conscious Effort to Learn: The views of Gemma, Daniel and their Contemporaries on Teacher Quality and Effectiveness”. Educational Review. 51:3. 231-241.
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Nesrin ORUÇ

Dates

Publication Date : June 1, 2008

Bibtex @ { gefad90719, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2008}, volume = {28}, pages = {149 - 168}, doi = {}, title = {Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma}, key = {cite}, author = {ORUÇ, Nesrin} }
APA ORUÇ, N . (2008). Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 28 (2) , 149-168 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6747/90719
MLA ORUÇ, N . "Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 (2008 ): 149-168 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6747/90719>
Chicago ORUÇ, N . "Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 (2008 ): 149-168
RIS TY - JOUR T1 - Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma AU - Nesrin ORUÇ Y1 - 2008 PY - 2008 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 149 EP - 168 VL - 28 IS - 2 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma %A Nesrin ORUÇ %T Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma %D 2008 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 28 %N 2 %R %U
ISNAD ORUÇ, Nesrin . "Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 / 2 (June 2008): 149-168 .
AMA ORUÇ N . Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 28(2): 149-168.
Vancouver ORUÇ N . Türk ve Avrupalı Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Tanımlaması Üzerine Bir Karşılaştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008; 28(2): 168-149.