Year 2011, Volume 31 , Issue 3, Pages 727 - 742 2011-09-01

A Study of the Biology Questions in the 6th Grade Science and Technology Test of the Level Assessment Examination Based on the Revised Taxonomy
Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi

Melike ÖZER KESKİN [1] , Solmaz AYDIN [2]


This paper aims to study and compare the biology questions in the sixth grade Science and Technology Tests of the Level Assessment Examinations (SBS) administered in 2008 and 2009 based on the knowledge and cognitive process dimensions of the Revised Taxonomy. The study looked at a total of ten biology questions, five in 2008 and five in 2009. Three doctoral and three master's students worked independently on the classification of the questions according to the Revised Taxonomy, as required by the internal validity of the research. Upon completion of the classification, the assessment results were examined by an education specialist and the data were found to be 90% consistent. The questions were evaluated according to the knowledge and cognitive process dimensions of the Revised Taxonomy and were placed in the two dimensional taxonomy tables. The study findings reveal that, as far as the cognitive process dimension goes, the biology questions remain at the level of remember and unders
A Study of the Biology Questions in the 6th Grade Science and Technology Test of the Level Assessment Examination Based on the Revised Taxonomy
  • Airasian, P. W. & Miranda, H. (2002). The Role of Assessment in the Revised Taxonomy. Theory İnto Practice, 41(4), 249-254.
  • Akpınar, E. (2003). Ortaöğretim Coğrafya Dersleri Yazılı Sınav Sorularının Bilişsel Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 13-21
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R. (Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., Wittrock, M.C. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete edition). New York: Longman.
  • Aydemir, Y. ve Çiftçi, Ö. (2008). Edebiyat Öğretmeni Adaylarının Soru Sorma Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, V(II), 103-115.
  • Bloom, B.S. (Ed.), Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook 1: Cognitive Domain. New York: David McKay.
  • Haladyna, T. M. (2004). Developing and Validating Multiple-Choice Test Items (Third ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Koray, Ö., Altunçekiç, A. ve Yaman, S. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 33-39. Pamukkale
  • Köğce, D. ve Baki, A. (2009). Farklı Türdeki Liselerin Matematik Sınavlarında Sorulan Soruların Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 557-574.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory İnto Practice, 41(4), 212-218.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara
  • Tan, Ş. (2006). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme (Geliştirilmiş 10. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Webb, L. C., Cizek, G. J.& Kalohn, J. C., (1993). The Use of Cognitive Taxonomies in Licensure and Certification Test Development : Reasonable or Customary?. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Atlanta.
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel Alanın Sınıflamasında (Taksonomi) Yeni Gelişmeler ve Sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
  • Zimmaro, D. M. (2004). Writing Good Multiple-Choice Exams. Measurement and Evaluation Center. The University of Texas. Austin. Retrieved on 02-October2009, at URL: www.utexas.edu/academic/mec/research/pdf/writingmcexamshandout.pdf
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Melike ÖZER KESKİN

Author: Solmaz AYDIN

Dates

Publication Date : September 1, 2011

Bibtex @ { gefad90570, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2011}, volume = {31}, pages = {727 - 742}, doi = {}, title = {Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi}, key = {cite}, author = {KESKİN, Melike ÖZER and AYDIN, Solmaz} }
APA KESKİN, M , AYDIN, S . (2011). Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 31 (3) , 727-742 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6737/90570
MLA KESKİN, M , AYDIN, S . "Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 31 (2011 ): 727-742 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6737/90570>
Chicago KESKİN, M , AYDIN, S . "Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 31 (2011 ): 727-742
RIS TY - JOUR T1 - Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi AU - Melike ÖZER KESKİN , Solmaz AYDIN Y1 - 2011 PY - 2011 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 727 EP - 742 VL - 31 IS - 3 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi %A Melike ÖZER KESKİN , Solmaz AYDIN %T Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi %D 2011 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 31 %N 3 %R %U
ISNAD KESKİN, Melike ÖZER , AYDIN, Solmaz . "Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 31 / 3 (September 2011): 727-742 .
AMA KESKİN M , AYDIN S . Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 31(3): 727-742.
Vancouver KESKİN M , AYDIN S . Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 31(3): 742-727.