Year 2014, Volume 34 , Issue 1, Pages 91 - 103 2014-11-21

A MULTI-DIMENSIONAL APPROACH IN MATHEMATICS TEACHER EDUCATION PROGRAMS: "COMPUTATIONS IN FREE AND FINITELY GENERATED LIE ALGEBRAS" EXAMPLE
MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ

Ebubekir TOPAK [1] , Ela AYDIN [2] , Orhan SÖNMEZ [3] , Ahmet TEMİZYÜREK [4]


Let be a finitely generated Lie algebra and be an arbitrary subalgebra of . The maximal linearly independent set of the algebra modulo the subalgebra is called the modulo basis of . In this article we apply computer techniques to compute the modulo basis of using an algorithm given by Aydın in her PhD thesis.
  • Andary, P. (1997). Finely homogeneous computations in free Lie algebras. Discrete Math. Theor. Comput. Sci, 1(1), 101–114.
  • Aydın, E. (1997). Subalgbras of Lie Algebras of Finite Codimension, PhD Thesis, Çukurova University.
  • Berry, J. (1997). Improving discrete mathematics and algorithms curricula with LINK. ITICSE’ 97 2nd Conference on Integrating Technology into Computer Science Education, 14-20. ACM: New York.
  • Bourbaki N. (1975). Lie groups and lie algebras, Part II., Addison-Wesley.
  • Cohen, A. M., & de Graaf, W. A. (1996). Lie algebraic computation. Comput. Phys. Comm. 97(1-2), 53–62.
  • Gerdt, V. P., & Kornyak, V. V. (1996). Construction of finitely presented Lie algebras and superalgebras. J. Symbolic Comput, 21(3), 337–349. de Graaf, W. A. (2000). Lie Algebras: Theory and Algorithms, North Holland.
  • Goldhaber, D., & Anthony, E. (2003). Indicators of Teacher Quality. Retrieved from ERIC database. (ED478408).
  • Hill C., H., Rowon, B., & Ball D., L. (2005). The effects of teachers mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, 42(2), 371-406.
  • Kryazhovskikh, G. V. (1983). Generating and defining relations of subalgebras of Lie algebras. Sibirsk. Mat. Zh. 24(6), 80–86.
  • Reutenauer, C. (1983). Free lie algebras, Oxford University Press.
  • Shirshov, A. I. (1953). Subalgebras of free Lie algebras. Mat. Sbornik N. S., 33(75), 441–452.
  • Shirshov, A. I. (1958). On free lie rings. Mat. Sbornik N. S., 45(87), 113–122.
  • Shulman, L., S. (1986). Those who understand knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
Primary Language tr
Journal Section Articles
Authors

Author: Ebubekir TOPAK

Author: Ela AYDIN

Author: Orhan SÖNMEZ

Author: Ahmet TEMİZYÜREK

Dates

Publication Date : November 21, 2014

Bibtex @ { gefad90490, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2014}, volume = {34}, pages = {91 - 103}, doi = {10.17152/gefd.98884}, title = {MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ}, key = {cite}, author = {TOPAK, Ebubekir and AYDIN, Ela and SÖNMEZ, Orhan and TEMİZYÜREK, Ahmet} }
APA TOPAK, E , AYDIN, E , SÖNMEZ, O , TEMİZYÜREK, A . (2014). MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 34 (1) , 91-103 . DOI: 10.17152/gefd.98884
MLA TOPAK, E , AYDIN, E , SÖNMEZ, O , TEMİZYÜREK, A . "MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 (2014 ): 91-103 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/6730/90490>
Chicago TOPAK, E , AYDIN, E , SÖNMEZ, O , TEMİZYÜREK, A . "MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 (2014 ): 91-103
RIS TY - JOUR T1 - MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ AU - Ebubekir TOPAK , Ela AYDIN , Orhan SÖNMEZ , Ahmet TEMİZYÜREK Y1 - 2014 PY - 2014 N1 - doi: 10.17152/gefd.98884 DO - 10.17152/gefd.98884 T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 91 EP - 103 VL - 34 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - doi: 10.17152/gefd.98884 UR - https://doi.org/10.17152/gefd.98884 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ %A Ebubekir TOPAK , Ela AYDIN , Orhan SÖNMEZ , Ahmet TEMİZYÜREK %T MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ %D 2014 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 34 %N 1 %R doi: 10.17152/gefd.98884 %U 10.17152/gefd.98884
ISNAD TOPAK, Ebubekir , AYDIN, Ela , SÖNMEZ, Orhan , TEMİZYÜREK, Ahmet . "MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 34 / 1 (November 2014): 91-103 . https://doi.org/10.17152/gefd.98884
AMA TOPAK E , AYDIN E , SÖNMEZ O , TEMİZYÜREK A . MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 34(1): 91-103.
Vancouver TOPAK E , AYDIN E , SÖNMEZ O , TEMİZYÜREK A . MATEMATİK EĞİTİMİ PROGRAMLARINA ÇOK BOYUTLU BİR YAKLAŞIM: "LIE CEBİRİ" ÖRNEĞİ. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 34(1): 103-91.