Year 2016, Volume 36 , Issue 1, Pages 0 - 0 2016-04-26

Süslemede Simetrinin Etkisi

Mine AKTAŞ [1] , Selcenay AKTAŞ [2] , Bilge Kağan AKTAŞ [3] , Burcu AKTAŞ [4]


Süsleme (tessellation); latince tessela (antik Roma mozaiklerinde kullanılan küçük  fayans yada köşeli taşa verilen ad) kelimesinden gelmektedir. Britton, Seymor (1989) çalışmasında, süsleme, bir ya da daha fazla biçimde yapılmış, hiç boşluk kalmadan ve çakışma olmadan yüzeyi tamamen kaplayan bir desen olarak tanımlanmış, süslemeler iki boyutlu veya üç boyutlu da olabileceğini ve üç boyutlu süslemeler boşluğu kaplar iken iki boyutlu süslemeler yüzeyi kapladığını ifade etmişlerdir.

Süsleme yapılırken farklı teknikler kullanılmaktadır. Bu tekniklerin içinde simetri çeşitlerinin kullanıldığı görülmektedir. Simetri; sanatçıların, mimarların ve bilim adamlarının bir çalışmadaki ahenkli düzeninde, bir heykelde, bir yapıda veya kristaller gibi doğa harikalarında ya da bitki, hayvan formlarında görülmektedir. Matematiğin bütününe bakıldığında da birçok alanda simetri kavramıyla karşılaşmak mümkündür. Field,  Golubitsky (2009)’e göre simetri bir yaklaşımdır.

Bu çalışmada orijinal çizimler kullanılarak; simetrinin çeşitleri, süsleme tekniklerinin (simetri çeşitleri ile) örnekleri verilmiş, simetri çeşitleri ile örüntü oluşturulup teknikleri nasıl uygulanacağı süslemenin nasıl oluşturulabileceği gösterilmiştir. Bu çalışma ile simetri ve süsleme sanatına yeni bir bakış getirilmiş olup ilgili literatüre yeni bir katkıda da bulunulmuştur.

  • Aktaş, M. (2006). Şekil Yeteneği. Alp Yayıncılık, Ankara.
  • Bassarear, T. (1995). Mathematics for Elementary School Teachers. Houhton Mifflin Compony, Boston New York.
  • Bradly, A.D. (1933). The Geometry of Repeating Design and Geometry of Design for High School. Teachers College, Columbia University. New York.
  • Britton, J., Seymour, D. (1989). Introduction to Tessellations. Dale Seymour Publications, Canada.
  • Conway, J. H., Burgiel H., Strauss, G. C. (2008). The Symmetries of Things. A K Peters, Ltd. Wellesley.
  • Field, M., Golubitsky M. (2009). Symmetry in Chaos: a Search for Pattern in Mathematics. Art and Nature, Siam, Philadelphia.
  • György, D. (2007). Symmetry: Budapeşte: Springer.
  • Haak, S. (1976). Transformation geometry and art work of M.C. Escher. Mathematics Teacher. Erişim tarihi: 26 Şubat 2014, http://web.cortland.edu/jurbani/EscherDiagramPaper.
  • Hokky, S. (2005). What is the Relatedness of Mathematics and Art and why we should care? Working paper, Bandung Fe Institute, WPK.
  • Kalajdzievski, S. (2008). Math and Art: An İntroduction to Visual Mathematics. CRC Press, Canada.
  • Knuchel, C. (2004). Teaching Symmetry in the Elementary Curriculum. TMME, Vol.1, Number:1, p:3.
  • Mainzer , K. (1996). The Symmetry of Nature. Walter de Gruyter, Berlin.
  • Malkevitch, J. (2003). Mathematics and Art. Feature Column: American Mathematical Society.
  • MEB, (2005). İlköğretim Matematik Dersi (6-8. sınıflar) Öğretim Programı. Devlet Kitapları Basımevi, Ankara.
  • National Council of the Teachers of Mathematics, (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA 20191-9988.
  • Schattschneider, D. (2004). Escher: Visions of Symmetry. Harry N. Abrams publishers, 2 Edition, China.
  • Schattschneider, D. (2010). The Mathematical Side of M.C. Escher. Notices of the American Mathematical Society. Volume: 57, Number: 6. http://tr.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop (15.05.2014)
Journal Section Articles
Authors

Author: Mine AKTAŞ

Author: Selcenay AKTAŞ

Author: Bilge Kağan AKTAŞ

Author: Burcu AKTAŞ

Dates

Publication Date : April 26, 2016

Bibtex @ { gefad320334, journal = {Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-9058}, address = {}, publisher = {Gazi University}, year = {2016}, volume = {36}, pages = {0 - 0}, doi = {}, title = {Süslemede Simetrinin Etkisi}, key = {cite}, author = {AKTAŞ, Mine and AKTAŞ, Selcenay and AKTAŞ, Bilge Kağan and AKTAŞ, Burcu} }
APA AKTAŞ, M , AKTAŞ, S , AKTAŞ, B , AKTAŞ, B . (2016). Süslemede Simetrinin Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 36 (1) , 0-0 . Retrieved from http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/29791/320334
MLA AKTAŞ, M , AKTAŞ, S , AKTAŞ, B , AKTAŞ, B . "Süslemede Simetrinin Etkisi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 36 (2016 ): 0-0 <http://www.gefad.gazi.edu.tr/en/issue/29791/320334>
Chicago AKTAŞ, M , AKTAŞ, S , AKTAŞ, B , AKTAŞ, B . "Süslemede Simetrinin Etkisi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 36 (2016 ): 0-0
RIS TY - JOUR T1 - Süslemede Simetrinin Etkisi AU - Mine AKTAŞ , Selcenay AKTAŞ , Bilge Kağan AKTAŞ , Burcu AKTAŞ Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - DO - T2 - Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 0 EP - 0 VL - 36 IS - 1 SN - 1301-9058- M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Süslemede Simetrinin Etkisi %A Mine AKTAŞ , Selcenay AKTAŞ , Bilge Kağan AKTAŞ , Burcu AKTAŞ %T Süslemede Simetrinin Etkisi %D 2016 %J Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-9058- %V 36 %N 1 %R %U
ISNAD AKTAŞ, Mine , AKTAŞ, Selcenay , AKTAŞ, Bilge Kağan , AKTAŞ, Burcu . "Süslemede Simetrinin Etkisi". Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 36 / 1 (April 2016): 0-0 .
AMA AKTAŞ M , AKTAŞ S , AKTAŞ B , AKTAŞ B . Süslemede Simetrinin Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 36(1): 0-0.
Vancouver AKTAŞ M , AKTAŞ S , AKTAŞ B , AKTAŞ B . Süslemede Simetrinin Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 36(1): 0-0.